Aeroclub de Catalunya

Reial Aeri Club de Catalunya

L'aviador Salvador Hedilla efectuant proves a l'antic hipòdrom de Can Tunis (Aeroclub de Catalunya)

La Ilustració Catalana núm. 659 (23 gener 1916)

Club d’aviació de Barcelona.

Fou fundat el 1916 per Marià Foyé, Josep Maria Armangué, Josep Maria Co i de Triola, Josep Canudas i antics membres de l’Associació de Locomoció Aèria. Les pràctiques de vol s’iniciaren a l’antic hipòdrom de Can Tunis però es traslladaren ràpidament als terrenys de la Volateria. Juntament amb l’aeroclub s’hi instal·là l’empresa industrial Pujol, Comabella i Companyia, precursora catalana en la construcció d’avions i que el 1918 passà a anomenar-se Tallers Hereter. El primer vol entre Barcelona i Palma, pilotat per Salvador Hedilla es realitzà el 2 de juliol de 1916. Entre el 1916 i el 1920 es van celebrar diverses activitats aèries entre les quals destacà el primer Concurs de Tardor (1919).

El 1922 Tallers Hereter liquidà l’empresa i l’aeròdrom de l’Aeroclub de Catalunya fou adquirit per Aeronàutica Naval. Començà a construir un nou aeròdrom a la zona del Prat (futur Aeròdrom Canudas), que fou adquirit per la Penya de l’Aire, branca esportiva i popular de l’Aeroclub de Catalunya. El 1923 les activitats de l’Aeroclub de Catalunya cessaren. Al final del juny del 1928 la Lliga Aeronàutica, nom que havia pres la Penya de l’Aire el 1926, recuperà el nom d’Aeroclub de Catalunya, que fou refundat. Alguns pilots d’Aeronàutica Naval se sumaren al nou Consell, es reactivà el Concurs de Tardor i alguns pilots com Josep Canudas i Guillem Xuclà tornaren a la disciplina del club.

El 1929 obrí l’Escola d’Aviació de Barcelona a l’Aeròdrom Canudas. L’activitat augmentà i s’organitzaren diferents excursions i concursos, com el de Cardedeu (1930) o el primer Ral·li Internacional de Barcelona (1936). El 1932 establí la primera línia aèria catalana amb la Seu d’Urgell, però no s’acabà de consolidar. El 1933 començà a publicar un butlletí d’informació aeronàutica anomenat Aviació i el 1934 creà la secció de vol sense motor. Al juny del 1936 l’activitat fou interrompuda per la Guerra Civil. Es reconstituí el 1941 i es traslladà més terra endins. El 1942 Joan Balcells reactivà l’escola d’aviació, any que l’aeroclub canvià de nom i passà a denominar-se Aero Club de Barcelona.