Fou fundada per l’empresari català Damià Mateu i l’enginyer suís Marc Birkigt, establert a Barcelona des del 1899. La seva activitat esportiva s’inicià el 1909, després que la marca adeqüés alguns dels models a la competició per desig exprés del rei Alfons XIII. El debut fou a la Copa Catalunya d’aquell any, amb tres cotxes de quatre cilindres, que foren millorats el 1910 i arribaren a la segona posició, darrere Peugeot. El mateix 1910 s’imposaren a la Copa de l’Auto francesa, fet que augmentà considerablement el prestigi de la marca a França, fins al punt d’obrir una important sucursal a Levallois-Perret l’any següent. D’aquell cotxe guanyador, se’n derivà un model de gran luxe considerat un dels millors cotxes de la història de l’automòbil i conegut com l’Alfonso XIII. Molts dels èxits internacionals en competició foren deguts als models fabricats a França, igualment dissenyats i controlats per Birkigt des de Barcelona, ja que la sucursal francesa no patia la convulsa situació política de l’Estat espanyol. El 1913 s’aconseguiren victòries diverses. Cal destacar les actuacions a l’autòdrom de Brooklands, a la Gran Bretanya, primer circuit construït al món. Aquest triomf donà també molt prestigi a la marca a Anglaterra. El 1914 es contruí un model amb carrosseria d’alumini denominat popularment sardina que obtingué diversos èxits a les competicions espanyoles, participà en curses fins el 1922 i que fou el darrer cotxe de competició de la marca. Posteriorment la marca Hispano Suïssa continuà al mercat de l’automòbil com una de les marques més prestigioses del món fins a l’esclat de la Guerra Civil Espanyola. Al final dels anys quaranta fou absorbida per l’empresa estatal ENASA, i més tard donà pas a la marca esportiva Pegaso.