Creada inicialment com a excursió o manifestació d’automobilistes que, provinents de diversos punts, es reunien en un lloc determinat, el Gran Ral·li Internacional Exposició de Barcelona (1929), que aplegà cotxes procedents de divuit capitals europees, fou el primer celebrat a Catalunya en aquest format. Amb el pas dels anys esdevingué un tipus de competició per etapes que sempre s’ha caracteritzat per tenir dues parts diferenciades: els trams de regularitat i els de velocitat. En els primers, els participants circulen per carretera oberta i han de fer-ho a una velocitat determinada, comprovada als controls horaris. Arribar massa d’hora o fer-ho tard comporta una penalització que s’afegeix als temps assolits als trams de velocitat, on la carretera o el camí estan tancats al públic i cal completar el recorregut amb el menor temps possible. La suma dels temps dels trams de velocitat i les penalitzacions permet establir la classificació final. En un ral·li sempre hi prenen part el pilot i el copilot. El primer condueix i el segon s’encarrega de controlar el temps entre trams, de trobar la ruta adequada en el llibre de ruta (road book) i de donar referències al pilot sobre com ha de circular per cada tram, traçar els revolts, etc. Hi ha diversos tipus de ral·lis: els d’asfalt o de terra, segons el tipus de superfície; els de regularitat, normalment per a cotxes clàssics o antics, en els quals no hi ha trams de velocitat; els secrets, en què els controls horaris estan amagats perquè els participants vagin sempre a la velocitat establerta, i els esprints, dits així perquè tenen un format petit, amb només dos o tres trams que es repeteixen per fer-los curts i econòmics. A Catalunya, els ral·lis sempre han gaudit de molta popularitat i afició, i entre les proves més destacades hi ha el Catalunya (1957), puntuable per al Mundial de l’especialitat des del 1991, el Costa Brava (1953), el 2000 Viratges (1949), l’Osona (1956), el Berguedà (1960) o el de Terra de Tàrrega (1993), tots puntuables per al Campionat d’Espanya. Altres proves ja desaparegudes foren les organitzades pel RACC i les penyes motoristes Barcelona i 10 × Hora, com la pionera Volta a Catalunya (1916), la Volta al Vallès (1952-76) i els ral·lis dels 1.000 km (1952-64), l’Internacional dels Pirineus (1954-61), de les dues Catalunyes (1960-66) i d’Hivern (1960-93). Pel que fa als vehicles històrics, a Catalunya s’organitzen el Ral·li Internacional de Cotxes d’Època Barcelona-Sitges (1949) i el Ral·li Costa Brava-Històric (2004), puntuable per al Campionat d’Europa de l’especialitat des del 2011.
Automobilisme