abordatge

m
Transports
Dret marítim

Col·lisió entre dos o més vaixells.

La responsabilitat dels danys i perjudicis provocats per l’abordatge és diferent segons que sigui qualificable de fortuït, culpós, de culpa comuna o dubtós. Dins els dubtosos cal distingir els abordatges de causa dubtosa, quan és conegut el vaixell culpable però no la causa immediata, i els abordatges en què hom no pot precisar el vaixell culpable. Aquesta responsabilitat és regulada per les lleis de cada país i pels convenis internacionals, atesa la freqüència amb què l’abordatge es produeix entre naus de diferent nacionalitat. L’any 1897 fou establert el Reglament internacional per a prevenir els abordatges al mar, obligatori per a tots els estats signants; fou vigent fins al 1954. A partir d’aquest any entrà en vigor el que havia estat aprovat a la conferència de Londres del 1948. A la convenció de Brussel.les, del 23 de setembre de 1910, a la qual Espanya s’adherí l’any 1923, hom intentà d’unificar les normes internacionals relatives a la responsabilitat dels danys i perjudicis provocats per l’abordatge. Fet important dels darrers convenis és d’haver ampliat el concepte de nau incloent-hi els hidroavions i qualsevol objecte que suri. La legislació espanyola actual atribueix la competència sobre els abordatges i naufragis a la jurisdicció militar.