Agnolo Bronzino

(Monticelli, Florència, 1503 — Florència, 1572)

Retrat d’home jove , del pintor italià Agnolo Bronzino

© Corel Professional Photos

Pseudònim d’Agnolo Allori, pintor de la segona generació del manierisme.

Treballà amb Pontormo a la cartoixa de Val d’Ema (1522-25). Gràcies a la decoració de la capella d’Elionor de Toledo al Palazzo Vecchio de Florència (~1545) esdevingué retratista oficial dels Mèdici (retrats de Cosme I, d’Elionor i el seu fill, i de Lucrècia Panciatichi, tots tres a la Galleria degli Uffizi, Florència). A l’atreviment estilístic de la primera generació manierista, enfrontà un estil serè, aristocràtic, servit per una paleta freda, i l’imposà; les seves obres exemplars són els retrats, en els quals accentua la importància de les joies, les sedes, l’actitud noble i una certa idealització anatòmica, d’una gran transcendència en la pintura cortesana europea.