arquitectura

f
Electrònica i informàtica

Manera com s’organitzen i interactuen els elements principals (microprocessador, memòria central, busos de connexions, perifèrics, etc.) que constitueixen un determinat ordinador i, en general, qualsevol sistema informàtic.

El terme arquitectura fa referència tant al maquinari com al programari, de manera que hom parla de l’arquitectura d’un determinat sistema operatiu, d’una aplicació d’arquitectura client-servidor, de l’arquitectura d’un microprocessador, etc. En aquest últim cas, l’arquitectura pot ésser Von Neumann o Harvard, CISC (Complex Instruction Set Computer) o RISC (Reduced Instruction Set Computer), etc. En l’arquitectura Von Neumann les dades i les instruccions comparteixen la memòria principal; en l’arquitectura Harvard, en canvi, tenen espais de memòria separats. En l’arquitectura CISC el conjunt d’instruccions és molt extens; per contra, en l’arquitectura RISC el conjunt d’instruccions és reduït i els temps d’execució molt curts. L’arquitectura d’un ordinador la determina fonamentalment la família a la qual pertany el microprocessador que incorpora: PC (basats en la família de microprocessadors x86 d’Intel), PowerPC (basats en els microprocessadors Power), etc. Dins l’arquitectura PC, en funció del model concret de microprocessador i segons les característiques de la placa base, hom distingeix entre arquitectura PC, PC-XT, PC-AT, PC-ATX, etc. Es parla d’arquitectures paral·leles quan diversos processadors o almenys diverses unitats aritmètiques i lògiques (ALU) poden treballar simultàniament en un mateix ordinador. Cada ordinador té una arquitectura diferent, i aquesta és triada perquè el seu funcionament sigui òptim en l’aplicació que se li preveu.