Pot ésser interna, realitzada per l’alumne —ja sigui individualment o en grup—, o externa, feta pel docent. Una segona divisió més conceptual diferencia entre el plantejament positivista i el cognoscitivista. Des del primer, l’avaluació atén exclusivament els resultats obtinguts en el procés d’aprenentatge. Des del segon, l’avaluació considera els resultats obtinguts i també l’adequació dels processos seguits en l’acció educativa i és concebuda, per tant, com un mitjà de l’ensenyament i no pas com una finalitat. D’acord amb aquesta visió, es distingeixen tres tipus d’avaluació: l' avaluació inicial , prèvia al començament de l’aprenentatge i té com a objectiu detectar el nivell de capacitats de l’alumne; l' avaluació formativa , que s’aplica durant el procés d’aprenentatge amb la finalitat de garantir-ne la idoneïtat; i l' avaluació additiva , exercida al final d’una seqüència d’aprenentatges per tal de comprovar-ne els resultats assolits. El model d’avaluació de l’actual sistema educatiu català (1990) correspon a un enfocament cognoscitivista.
f
Educació