avió de transport

m
Transports

Avió de passatgers supersònic Concorde

© Fototeca.cat

Avió especialment condicionat per a transportar mercaderies o passatgers.

Normalment els avions de transport de passatgers són aprofitats per a efectuar també el transport de càrrega, i així, en l’actualitat hom projecta i construeix avions especials en el transport de mercaderies en contenidors que en cas necessari poden servir per al transport de passatgers, com el Boeing 747 i el Lockheed L-500, tots dos de fabricació americana i amb capacitat de càrrega de l’ordre de les 100-150 tones, amb un pes total màxim de 310 i 380 tones, respectivament. La velocitat màxima que poden atènyer és inferior a un nombre de Mach de 0,8. En el camp del transport de passatgers, la utilització de l’avió reactor altament subsònic és estesa a tots els països, sense oblidar que per al vol a distàncies curtes o mitjanes l’avió de turbohèlice o, més limitadament, d’hèlice, avantatja sensiblement el reactor pur. La propulsió de reacció ha permès de volar a major velocitat i a més gran altura que no pas amb els avions d’hèlice pura. A més, l’absència d’un motor alternatiu, substituït per una turbina, ha disminuït considerablement la vibració en l’estructura de l’avió. Això i el fet que en el vol a gran altura les pertorbacions atmosfèriques resten per sota la cota de vol, han augmentat considerablement el confort del viatge. Els avantatges de l’avió turbohèlice són la seva velocitat, superior a la de l’avió d’hèlice, i el seu vol desproveït de vibracions com a conseqüència de la utilització d’una turbina en comptes d’un motor alternatiu. La tendència actual en el transport de passatgers va cap a l’avió subsònic de gran capacitat tipus Airbus per a servir en línies de gran densitat de tràfic. Per a evitar les incomoditats de transport de la ciutat a les terminals dels aeroports hom considera actualment amb gran interès les fórmules VTOL i STOL com a substitutes de la solució de l’aerobús. En el cas del transport supersònic, i més en el de l’hipersònic, el soroll imposa una limitació a la velocitat de vol en passar per zones habitades. El soroll també planteja problemes en el cas de les solucions VTOL i STOL, si hom pretén de realitzar les maniobres d’aterratge i d’envol en àrees poblades aviació.