barca

f
Història

Empresa armadora, propietària d’un vaixell, que sota la forma de parts (habitualment setzens) contractava, d’una banda, amb un noliejador i, d’altra banda, amb el seu personal (anomenat la gent ), el transport de mercaderies.

Es feia càrrec de pagaments als agents a ultramar. Als Països Catalans, aquesta mena d’empresa, tan vella com el comerç mediterrani, s’estengué, especialment des de mitjan s XVIII a mitjan s XIX, als gran viatges nòrdics i atlàntics i, al costat de la companyia i de la botiga, fou una de les formes elementals del capitalisme català (extraordinàriament dividit) en el seu temps de formació. En la seva època d’expansió, entre els subscriptors dels setzens de les barques hi havia, al costat de comerciants o mercaders, nobles i alts funcionaris, d’una banda, i botiguers, de l’altra, a més dels constructors de cada barca i del patró. Els beneficis eren repartits, habitualment, a parts iguals entre la barca i la gent; les despeses del viatge i la conservació del vaixell anaven a càrrec solament dels propietaris.