berguedana

f
Indústria tèxtil

Secció transversal d’una berguedana: 1, bancada; 2, ballador; 3, regle per a guiar el fil a les pues; 4, braç oscil·lant; 5, llanternó; 6, fileta de les metxes; 7, bernat o borinot; 8, pua; 9, roda d’accionament manual; 10, regle per a guiar la metxa del carro; 11, carro

© fototeca.cat

Antiga màquina de filar construïda a la fi del s XVIII, entre el 1790 i el 1795, per Ramon Farguell i Montorcí, conegut per Maixerí , de Berga, que fou emprada a Catalunya fins pels volts del 1870.

Té una certa semblança amb la màquina de l’anglès Hargreaves (1764), i és probable que ambdues fossin modificacions d’altres de més antigues, derivades de l’antic torn de filar. La berguedana era constituïda per dues bancades de fusta paral·leles unides perpendicularment per la testa a una tercera bancada, també de fusta. Una roda accionada a mà feia girar, per mitjà d’un cordill sense fi, una roda solidària d’un joc d’engranatges el pinyó més petit dels quals movia un llanternó , que per mitjà de cordills feia giravoltar les agulles o pues sostingudes per balladors , un o dos, segons el nombre d’agulles, generalment 130. Situada a plom de les pues hi havia la fileta de les metxes , les quals eren guiades per un regle horitzontal amb forats. El carro constava de tres travessers o llistons horizontals, posats de cantell i muntats sobre quatre rodes que corrien per unes guies rebaixades damunt les bancades, dos dels quals travessers eren fixos, i el del mig era dotat d’un moviment de vaivé; tots tres portaven al centre una filera d’obertures que tenien per objecte, en restar totes tres encarades, de deixar passar la metxa; en córrer el llistó del mig, es tapaven i la metxa restava presonera. El moviment del carro s’obtenia, a la pujada, per l’acció d’un contrapès ( borinot o bernat ) penjat de dos cordills que passaven per unes politges i eren estacats un a cada cap del carro. Aquest, en pujar, estirava la metxa, que es convertia en fil que rebia la torsió necessària per mitjà de les voltes que feien les pues. A la baixada, el carro anava estirat pel mateix fil en cargolar-se sobre les pues. A cada cap de la bancada travessera, a la part de dins i aproximadament al nivell de les pues, hi havia dos braços dotats d’un moviment d’oscil·lació que sostenien, una mica més alt que l’empuat, un filferro que tenia per objecte de guiar el fil en cabdellar-se sobre les pues per a formar les fusades. La berguedana era anomenada també maixerina .