blocatge

m
Transports

Esquema del sistema de blocatge

© Fototeca.cat

Sistema de senyalització emprat en les línies de ferrocarril per a impedir que dos trens, dues màquines, etc, que circulen per una mateixa via entrin en col.lisió.

A l’inici del ferrocarril hom utilitzà per a aquest fi un tros de fusta amb el nom de dues estacions contigües que servia de penyora al maquinista, de manera que fins que el tren no arribava a l’altre extrem de la secció i el maquinista no lliurava la penyora al cap d’estació, aquest no podia donar sortida a cap tren en sentit contrari. Els avisos al maquinista solen ésser fets actualment amb senyals mecànics (pantalles giratòries, braços mòbils, etc) o lluminosos (llums de diferents colors), situats vora la via i que poden ésser reproduïts a la cabina de comandament, de manera que el maquinista vegi l’estat del proper senyal o dels propers. El blocatge és absolut quan el senyal tancat obliga a la parada del tren, i permissiu quan el senyal tancat permet d’ultrapassar-lo anant amb molta precaució. Els sistemes de blocatge emprats actualment són el telefònic, el CTC (Control de Trànsit Centralitzat), l’automàtic i el de control per ordinador. En el blocatge telefònic , abans de donar a un tren la sortida d’una estació, cal demanar a la següent si el pot rebre. El blocatge CTC , utilitza tant a les línies de via simple com de via doble, consisteix a governar tots els senyals i les agulles d’un tros molt llarg de via (200 km i amb estacions incloses) des d’un lloc únic de comandament. En aquest sistema, el tren tanca els senyals que ultrapassa i els deixa en situació de tornar-se a obrir en haver deslliurat el sector. En el blocatge automàtic , emprat en el cas de circulació per via doble i que permet de circular diversos trens alhora entre estacions, el tram de via a protegir és dividit en diversos sectors aïllats els uns dels altres; el mateix tren, en entrar en un sector, tanca el circuit, i en sortir-ne l’obre encenent els corresponents senyals lluminosos. En el blocatge controlat per ordinador han estat suprimits tots els senyals de via i substituïts per un indicador de la velocitat màxima permesa, col.locat a la cabina del maquinista; aquesta indicació és obtinguda per mitjà d’un petit ordinador que rep informació, a través dels mateixos carrils, de la velocitat i la distància del tren precedent i de les indicacions fetes per les estacions.