cambra de combustió

f
Tecnologia

Recinte d’un motor on és efectuada la combustió.

En els motors alternatius ocupa el volum del cilindre comprès entre la culata i el pistó situat al punt mort superior. En els d’encesa per guspira, la seva forma és determinada per la necessitat d’obtenir una bona turbulència i pel fet d’evitar al màxim el perill de detonació mitjançant el refredament de la part de mescla més allunyada de la bugia i la disposició adequada d’aquesta a la cambra, generalment prop de la vàlvula d’escapament. La forma de la cambra de combustió també depèn de la disposició de les vàlvules (laterals o a la culata). En els motors d’encesa per compressió la combustió es pot produir en una sola cambra, anomenada d' injecció directa , o en dues cambres, anomenades principal i cambra de precombustió (o avantcambra), o cambra d’acumulació d’aire segons els casos. Com que al cilindre només es comprimeix aire, la cambra ha d’ésser dissenyada de manera que s’obtingui la mescla amb el combustible injectat. La cambra de combustió de les turbines de gas és, generalment, de forma cilíndrica i és situada entre el compressor i la turbina; consta d’una coberta exterior d’acer ferrític que ha de resistir la pressió dels gasos, i d’un recobriment interior d’acer austenític o de material refractari sotmès a temperatures elevades i muntat de manera que en sigui possible la dilatació. La dels turboreactors pot ésser única, de tipus anular, o múltiple, de tipus tubular; el tub interior de les darreres, anomenat tub de flama , és compost d’aliatges especialment resistents a les altes temperatures (Nimonic 75, Nimopli 75). Tant en l’estatoreactor com en el pulsoreactor és de forma tubular; en el primer cas, compresa entre el retenidor de flama i la tovera convergent d’escapament, i en el segon, entre les vàlvules d’admissió i la tovera divergent d’escapament. La cambra de combustió del motor coet és de forma tubular i és unida directament a la tovera; la relació entre el volum i la secció de la cambra és anomenada longitud característica i és tant més petita com més energètic és el propergol emprat.