Aquest, per la seva banda, assumia el risc dels béns sobre els quals hom havia contractat el canvi —buc, càrrec, nolis guanyats, o tot plegat—, de manera que, en cas de destrucció d’aquestes garanties, perdia el capital donat i el premi convingut. Aquest contracte, regulat ja en el Llibre del Consolat de Mar i documentat des del 1230, complia alhora funcions d’assegurança i de crèdit per a la navegació. Podia ésser ell mateix objecte d’assegurança i fou reglamentat conjuntament amb aquesta a les ordinacions de Barcelona del 1435, el 1458 i el 1484. Fou habitual als Països Catalans als s. XIII, XIV i XV ( comanda ad usum maris, comanda ad quartum denarium ) i molt corrent al XVI per al comerç amb Amèrica. Fou recollit pel codi de comerç del 1829. Una modalitat especial fou la comanda de naus o de participacions indivises en la propietat d’aquestes (consta ja a Tarragona el 1194). Era conegut en la navegació atlàntica per prêt à la grosse aventure, préstamo a la gruesa, Bodmerei, etc.
m
Transports
Dret marítim