Carme Portaceli i Roig

(València, 2 de maig de 1957)

Directora teatral.

Trajectòria

Llicenciada en història de l’art per la Universitat de Barcelona, els anys 1976-78 cursà iniciació i pràctica dels llenguatges audiovisuals a l’Institut del Teatre, a la secció de vídeo del qual treballà com a professora becada el curs 1978-79 i com a professora contractada de la secció de vídeo i interpretació. Molt posteriorment (2001-16) també hi impartí direcció i interpretació.

Es formà en direcció teatral en 1981-85 com a ajudant en muntatges del Teatre Lliure dirigits per Fabià Puigserver i Lluís Pasqual, entre d’altres Fulgor i mort de Joaquín Murieta, El misantrop, L’hèroe, Al vostre gust, La flauta màgica o Un dels últims vespres de carnaval. Completà la formació en direcció amb una estada a París, on fou assistent d’Antoine Vitez al Théâtre Chaillot de París (1986).

Membre fundadora del comitè organitzador dels premis Max (1998) i de l’Acadèmia de les Arts Escèniques d’Espanya (AAEE) (2014), de la qual és vocal, l’any 2005 fundà la Factoria Escènica Internacional (FEI), plataforma orientada a la creació, producció i difusió de les arts escèniques contemporànies, de la qual fou directora artística fins el 2016. Directora del Teatro Español de Madrid (2016-19), el juliol del 2020 fou nomenada directora del Teatre Nacional de Catalunya succeint Xavier Albertí (a partir del mes de setembre).

Al llarg de la seva trajectòria ha dirigit més de setanta obres, per algunes de les quals ha obtingut alguns premis prestigiosos. El seu repertori comprèn tant obres clàssiques com contemporànies, i ha donat a conèixer a Catalunya i a l’Estat espanyol autors de renom internacional com Bernard-Marie Koltès. Ha dirigit les òperes The Rape of Lucretia (204), de Benjamin Britten, i L’enigma di Lea (2019), amb llibret de Rafael Argullol i música de Benet Casablancas, i la sarsuela Policías y ladrones (2018), amb música de Tomás Marco i llibret d’Álvaro del Amo.

Muntatges destacats

  • Món, dimoni i carn (1982) de Maria Aurèlia Capmany
  • La missió (1990) de Heiner Müller; premi Serra d’Or al millor espectacle de l’any
  • El parc (1992) de Botho Strauss
  • Los gatos (1992) d’Agustín Gómez-Arcos
  • Muelle Oeste (1993) de Bernard-Marie Koltès
  • Pat’s Room (1997) de Núria Amat
  • Mein Kampf (1999) de George Tabori; guanyador de 5 premis Butaca, entre els quals millor espectacle i millor direcció
  • Els vells temps (1999) de Harold Pinter  
  • Por menjar-se ànima (2000) de Rainer Werner Fassbinder
  • Solness, el constructor (2000) d’Henrik Ibsen; premis ADE 2001 a la millor escenografia i a la millor direcció
  • Jubileum (2001) de George Tabori
  • Ball trampa (2001) de Xavier Durringer
  • Cara de foc (2001) de Marius von Mayemburg
  • Sallinger (2002) de Bernard-Marie Koltès
  • El retorn al desert (2003) de Bernard-Marie Koltès
  • Un enemic del poble (2003) d’Henrik Ibsen; premi a la millor direcció de teatre de la Generalitat Valenciana
  • Lear (2003) d’Edward Bond
  • Hamlet màquina (2003) de Heiner Müller
  • Sopa de pollastre amb ordi (2004) d’Arnold Wesker; premis de teatre de la Generalitat Valenciana i ADE a la millor direcció
  • Raccord (2005) de Rodolf Sirera
  • La pell en flames (2005) de Guillem Clua
  • La finestra tancada (2006) d’Agustí Vila
  • L’agressor (2006) de Thomas Jonigk
  • Un lloc conegut (2007) de Daniela Feixas
  • Fairy (Contes de fades) (2007) de Toni Martín i Carme Portaceli
  • Josep i Maria (2007) de Peter Turrini
  • Què va passar amb Nora quan va deixar el seu home (2008) d’Elfriede Jelinek
  • Ricard II (2009) de William Shakespeare
  • L’auca del senyor Esteve (2010) de Santiago Rusiñol
  • Conte d’hivern (2010) de William Shakespeare
  • La nostra classe de Tadeusz Slobodzianek
  • Els baixos fons  (2012) de Maksim Gorki
  • Televisió & Misèria de la II Transició (2013) d’Albert Boronat
  • Krum (2014) de Hanoch Levin
  • El president (2014) de Thomas Bernhard
  • Nomès són dones (2015) de Carmen Domingo
  • Esplendor (2015) d’Abri Morgan
  • Jane Eyre (2017) de Charlotte Brontë
  • Galileu (2017) de Bertolt Brecht
  • Les Troianes (2017) d’Eurípides, en versió d’Alberto Conejero
  • Frankenstein (2018) de Mary Shelley,en versió de Guillem Morales i Carme Portaceli
  • Mrs. Dalloway (2019) de Virginia Woolf