L’objectiu d’aquests centres és que el menor convisqui en les mateixes condicions d’una família i, així, creixi d’una manera estable. Per a poder aconseguir aquest resultat, cada menor tindrà un educador tutor individual. Una vegada acollit el menor en el centre residencial i en el termini de 45 dies de la seva arribada, es procedirà a realitzar el seu projecte educatiu individualitzat. En aquest estudi figuraran els objectius educatius i les formes d’actuació que caldrà utilitzar d’acord amb l’evolució del menor. Hi ha diferents tipus de centres residencials: per a menors de primera infància (0 a 3 anys), per a infants i preadolescents (4 a 12 anys), per a adolescents (13 a 16 anys), per a joves (16 a 18 anys), centres verticals, pisos assistits i llars funcionals. La llei 8/2002, dedicada a la població adolescent amb conductes d’alt risc social, preveu la creació de centres específics per a acollir la població menor indocumentada que incloguin centres socioeducatius diürns, centres d’allotjament nocturn de curta durada i centres amb mesures estructurals de protecció. Aquesta llei reforma la llei 37/1991 sobre mesures de protecció dels menors desemparats i de l’adopció, i també inclou una reestructuració dels centres d’acolliment amb la intenció d’adaptar-ne la funcionalitat a necessitats individualitzades dels adolescents i d’establir un catàleg de drets i deures de les persones acollides.
m
Dret civil català