classe creativa

f
Sociologia

Classe social sorgida a partir dels anys vuitanta del segle XX formada per persones assalariades que generalment gaudeixen d’un alt poder adquisitiu i que destaquen per la seva capacitat creativa.

La classe creativa és una nova classe socioeconòmica que –-segons l’urbanista i filòsof Richard Florida— s’està convertint en el motor del desenvolupament regional i del creixement econòmic als països més avançats.

La classe creativa no és una classe social en sentit estricte. Dins d’aquest grup hi ha professionals del sector serveis amb perfils molt diferents: científics, enginyers, professors d’universitat, músics, dissenyadors o arquitectes la funció econòmica dels quals és crear noves idees, noves tecnologies o nous continguts culturals.

Als EUA, aquesta classe és molt productiva i representa prop del 30% de la població activa. En molts aspectes, l’estil de vida de la classe creativa es basa en una recerca apassionada d’experiències. Són experiències que poden reforçar la identitat pròpia de persones creatives. Els membres d’aquesta classe constitueixen més aviat una classe activa o dinàmica (no una classe ociosa en el sentit de Veblen).

En aquests grups és difícil fer la distinció convencional entre temps de treball i temps d’oci atès que sovint aprofiten el lleure per reflexionar i trobar solució als seus reptes i neguits professionals o per fer esports que els hi permetin alliberar-se de l’estrès a la feina.