contrafer a l’espiritual

tr
Literatura

Substituir el contingut profà d’una obra literària per un altre de sagrat per tal de convertir-la en un text de caire religiós (contrafet a l’espiritual).

Hom podia conservar-hi els elements externs de l’original, però era més freqüent de retenir-hi únicament un vers, i, amb aquell, la melodia o to de la peça. Hom podia fer-ho amb els texts o bé amb els temes. Ramon Llull emprà la refosa sagrada amb extensió i profunditat al Llibre de l’orde de cavalleria, al Llibre d’Evast e Blanquerna, a Lo Concili i a la melodia de Lo desconhort. Hom contrafeia a l’espiritual balls, danses i cançons de melodia coneguda. Així en dues poesies valencianes en honor del Corpus, del 1387-92, en el misteri dramàtic de l’Assumpció, de Tarragona (vers el 1380), i en el de València del mateix tema, del segle XV, en algunes consuetes dramàtiques mallorquines, en quatre de les nadales del Cançoneret Rovirola i en dues cançons del Cançoner d’Uppsala (1556), la primera de les quals, la del marit burlat, fou contrafeta per Joan Timoneda i per l’autor anònim d’un misteri nadalenc mallorquí, i la segona, d’adulteri, fou parodiada en honor a la Mare de Déu. Una altra peça cantada, La guilindó, fornia, al segle XVI, el to d’una poesia sobre els quinze misteris del Roser, i, al segle XVIII, una nadala.