control de la velocitat

m
Transports

Conjunt d’actuacions destinades a regular la velocitat a què circulen els vehicles.

L’1 de gener de 2008 entrà en vigor la normativa que limita la velocitat a 80 km/h a les principals vies de l’entorn de Barcelona, una gran àrea que engloba setze municipis de l’àrea metropolitana barcelonina. Aquesta norma, promoguda pel departament de medi ambient, i amb la col·laboració del departament de salut i el Servei Català de Trànsit, formava part d’un paquet de setanta-tres mesures aprovades per a reduir la contaminació a l’àrea metropolitana de Barcelona, a més de procurar una disminució de l’accidentalitat i el soroll viaris, millorar la fluïdesa de les vies i incrementar la qualitat de vida de la població (en compliment amb les normes europees). L’any 2009, la velocitat mitjana en la zona limitada a 80 km/h havia disminuït el 27%, i els accidents amb víctimes i ferits havien baixat més del 40%. A partir del 15 de gener, s’aplicaren les normes de velocitat variable —70, 60, 50 o 40 km/h— a les vies C-31 (19,4 km de l’autovia de Castelldefels) i C-32 (14 km de l’autopista dels túnels del Garraf), segons la congestió i la contaminació viàries, i també els accidents i la meteorologia. Al cap de tres mesos, fonts del Servei Català de Trànsit indicaren que s’havien minimitzat les aturades i les arrencades pròpies de les congestions, i que els accidents i les incidències viàries s’havien reduït a la meitat. L’actuació preveia estendre la norma el segon semestre del mateix any a la B-23/AP-2, i el 2010, als accessos nord de Barcelona.