distribució

f
Tecnologia

Mecanisme que assegura la successió adequada de cadascuna de les fases del cicle d’un motor tèrmic.

En els motors de quatre temps, l’entrada és regulada per la vàlvula d’admissió, mentre que la d’escapament permet la sortida dels gasos de la combustió. L’obertura i el tancament d’ambdues vàlvules són harmonitzats per unes lleves de perfil adequat tornejades sobre un arbre, anomenat arbre de lleves, que gira sincronitzat amb el cigonyal però a la meitat de la velocitat d’ell. Per assegurar la sortida dels gasos i l’ompliment del cilindre, que la inèrcia dels gasos tendeix a retardar, cal avançar l’obertura de les vàlvules i retardar-ne el tancament respecte als instants teòrics de fer-ho, que són els punts extrems de la cursa del pistó. Cada vàlvula és normalment tancada per mitjà d’una molla i s’obre cap a l’interior del cilindre, moviment dirigit per una lleva sobre la qual recolza el taquet, proveït d’un sistema per a regular el joc entre ell i la vàlvula. En la majoria dels motors, però, el moviment és transmès a les vàlvules per un balancí que fa el mateix efecte del taquet i, a més, permet de reduir les dimensions del motor. En els motors de dos temps el mateix pistó obre alternativament les lluernes d’admissió o d’escapament; atès que ambdues resten obertes simultàniament, el pistó té una forma especial (deflector) que impedeix la barreja de gasos i l’escapament de mescla sense cremar.