Consisteix en una peça giratòria, la pipa, sincronitzada amb el cigonyal, amb un sortint metàl·lic connectat a l’enrotllament secundari de la bobina. En el seu moviment fa contacte amb uns pius metàl·lics, aïllats entre ells, espaiats regularment sobre una circumferència en una peça anomenada tapa del distribuïdor, cadascun dels quals és unit a cadascuna de les bugies. El conjunt té forma cilíndrica, i a l’interior hi ha el ruptor, en els sistemes d' encesa convencional, o bé un sensor d’efecte Hall, en el cas que el sistema sigui d'encesa transistoritzada. Per tal que la guspira es produeixi en el moment adient a les condicions de funcionament del motor, la lleva que obre i tanca els contactes del ruptor, o bé el sensor, segons que sigui el cas, són impulsats pel mateix eix que mou la pipa, però giren lleugerament avançats ( avanç) respecte d’aquest per l’acció de la força centrífuga sobre unes masses que porten acoblades; el mateix efecte és aconseguit si el suport del ruptor o el sensor són retardats respecte al sentit de gir per mitjà d’un dispositiu sensible a la disminució de pressió que es produeix en el carburador quan la càrrega del motor és elevada.
m
Tecnologia