Aquest autor entén el do com un element central de les relacions socials de les anomenades societats primitives. El do vertebra un sistema d’intercanvi total que es presenta, en aparença, com a voluntari, espontani i desinteressat, encara que, de fet, sigui socialment obligatori i interessat. Així es trena una xarxa de relacions socials que vinculen tota la comunitat, a partir de les obligacions bàsiques de donar, rebre i tornar regals. Aquest model d’intercanvi de persones i béns proporciona una estructura fonamental, alhora religiosa, legal, moral i econòmica que sosté i reforça els lligams socials en les societats primitives. Per a la formulació d’aquesta teoria, Mauss s’inspirà en la descripció que fa Malinowski del kula, així com en les descripcions etnogràfiques del potlach i altres celebracions. A partir d’aquesta teoria de Marcel Mauss, s’han desenvolupat nombroses anàlisis d’economies i sistema de parentiu dels pobles primitius. Així, l’existència d’una mena de llei moral elemental de reciprocitat serveix d’esquema per a la teoria de l'aliança matrimonial de Lévi-Strauss i per a les formulacions de l’antropologia econòmica.
m
Antropologia