Domènec Mora

(Barcelona, 1840 — San Francisco, Califòrnia, 1911)

Escultor.

Es formà a l’Escola de Llotja, a Barcelona. El 1864, emigrà a Amèrica i s’establí a l’Uruguai, a Montevideo, on residí fins 1877. Hi feu talles, grans escultures al·legoricoornamentals (Comerç, Indústria, Banca i Agricultura, a la façana de l’ara enderrocada Borsa de Comerç) i altres obres independents. Del 1876 data una de les seves obres més conegudes: Una víctima de la guerra civil, al Museo de Bellas Artes de Montevideo, que fou destinada a l’Exposició de Filadèlfia. Altres obres importants són Gaucho borracho, Gaucho oriental i fonts i ornaments per vàries viles. Utilitzà sobretot la fusta per les seves obres. El 1877 tornà a Catalunya i, després de passar tres anys a Barcelona, el 1880 s’establí definitivament als EUA. Hi realitzà relleus per a la façana del Metropolitan Opera House de Nova York d’aleshores, elements decoratius per a la residència de J.P. Morgan, escultures per al Tribunal de Justícia de Boston i també treballs decoratius a l’hospital infantil de San Francisco i, a la mateixa ciutat, al temple maçònic de Trenton. Al Museu de Belles Arts de Boston es conserven les seves obres La naixença de la humanitat i Aristòtil. També publicà dibuixos a “La Llumanera de Nova York” (1880-81). Els seus fills Luis Francisco Mora (Montevideo 1874 — Nova York 1940) i José Jacinto Mora (Montevideo 1876 — Pebble Beach, Califòrnia 1947) excel·liren com a pintors de gènere, decoradors murals i il·lustradors. El primer guanyà el premi Carnegie (1931) i el segon també conreà l’escultura (Monument a Cervantes, a San Francisco). José Jacinto estudià, a més a més, la vida dels indis del sud-oest, sobretot la dels navahos i els hopi.