Edgar Degas

(París, 19 de juliol de 1834 — París, 27 de setembre de 1917)

L’absenta (1876), d’Edgar Degas

© Corel Professional Photos

Nom amb què signà el pintor i escultor francès Edgar-Hilaire-Germain De Gas.

Fill d’un banquer noble, estudià dret. Aprengué la tècnica pictòrica amb Barrias (1853), Lamothe i Flandrin (1854) i rebé consells d’Ingres. Passà temporades a Itàlia (fins el 1859), i a Florència tractà els Macchiaioli. Conegué Manet el 1862, i el 1865, al Salon, exposà per primer cop. Formà part del grup del Café Guerbois (1866). Fou un dels organitzadors de la primera exposició dels impressionistes (1874) i prengué part en les altres exposicions del grup, excepte en la setena (1882), en no ésser admesos uns protegits seus. Féu només una exposició individual (1893, Galeria Durant-Ruel, de París). Començà fent quadres d’història, tanmateix no retòrics, però aviat se centrà en el retrat ( La família Belelli , 1860-62, Jeu de Paume) i les curses de cavalls ( Joqueis davant les tribunes , 1869-72, Jeu de Paume). Afeccionat a la música, fou amic de músics com el guitarrista català Llorenç Pagans, que retratà dues vegades (1869, Jeu de Paume i Museum of Fine Arts de Boston). Assidu de l’Opéra de París, pintà sovint temes de ballet ( Orquestra de l’Òpera , 1868-69, Musée d’Orsay; Assaig de ballet a l’escenari , 1873-74, Metropolitan Museum de Nova York), que també preferí com a escultor, preocupat especialment pel moviment. Pintà escenes de gènere ( Oficina de cotons a Nova Orleans , 1872, Museu de Pau) i temes sòrdids en interiors ( Le viol , 1874, Filadèlfia, col·lecció Mc Ilhenny; L’absenta , 1876, Musée d’Orsay). Dificultats econòmiques el portaren, vers el 1876, a augmentar la seva producció i a emprar més assíduament el pastel: en són una bona mostra nombrosos nus femenins intimistes, de gran qualitat. Tot i ésser un colorista extraordinari, donà preponderància a la línia i a la composició. El seu impressionisme, nom que ell, tanmateix, rebutjava, era més conceptual que òptic: aportà un enfocament que trencà amb l’equilibri de la composició tradicional —imatges tallades pel marc, primers plans, perspectiva sovint més alta que l’habitual—, que fa pensar en la fotografia i tenyeix d’instantaneïtat la majoria de les seves obres: Place de la Concorde (1875, Berlín, col·lecció Gerstenberg), Cotxe a les curses (1870-73, Museum of Fine Arts de Boston, i 1877-80, Jeu de Paume), Miss Lala al circ “Fernando” (1879, National Gallery de Londres), En caure el teló (1880, Boston, col·lecció Metcalf). Els seus paisatges, en general, no tenen tant d’interès.