Emili Pujol i Vilarrubí

(la Granadella, Garrigues, 7 d’abril de 1886 — Barcelona, Barcelonès, 15 de novembre de 1980)

Emili Pujol i Vilarrubí

© Fototeca.cat

Compositor, guitarrista i musicòleg.

Vida

El 1894 es traslladà a Barcelona i a nou anys ingressà a l’Escola Municipal de Música, on estudià amb Amadeu Badia i Miguel Ramos. Més tard amplià coneixements fora d’aquest centre com a alumne de Francesc Tàrrega, Vicenç Maria Gibert i Agustín Campo. Oferí nombrosos concerts com a guitarrista, a Europa i al continent americà, en solitari o formant duet amb la seva dona Matilde Cuervas. A partir dels anys vint inicià la investigació del passat històric de la guitarra. Dugué a terme importants recerques pels arxius musicals europeus i feu les primeres transcripcions d’obres de vihuelistas del segle XVI i guitarristes del segle XVII espanyols. A partir d’aleshores, a més dels autors clàssics, romàntics i contemporanis, inclogué en el seu programa L. de Narváez, E. de Valderrábano, A. de Mudarra o G. Sanz, entre d’altres. Amb motiu del III Congrés Internacional de Musicologia, celebrat a Barcelona el 1936, interpretà algunes d’aquestes obres amb una viola de mà.

Col·laborador de l’Instituto Español de Musicología des del 1944. Ensenyà al Conservatori Municipal de Música de Barcelona, on el 1945 fou nomenat director de la càtedra de viola, i impartí classes de guitarra al Conservatori de Lisboa (1946-69), de viola de mà i música antiga a l’Acadèmia Musical Chigiana de Siena (1953) i cursos internacionals de guitarra, viola de mà i música antiga a Cervera i Lleida, i fou director honorari del Conservatori Municipal de Lleida.

Considerat un dels millors intèrprets de guitarra, revalorà internacionalment la viola de mà, i en feu fet nombroses transcripcions del repertori. Col·laborant amb el Consell Superior d’Investigacions Científiques transcriví el Libro de música de vihuela de Valderrábano, Los seys libros del Delphin... para tañer vihuela de Narváez (1945), els Tres libros de música en cifra para vihuela de Mudarra (1949), Hispaniae citharae ars viva (1955) i Silva de sirenas d’E. Valderrábano (1957), entre d’altres. També escriví el tractat Bibliothèque de musique ancienne et moderne pour guitare (1926), Escuela razonada de la guitarra (1932) i Colección de obras para guitarra sola y para dos guitarras (1950).

Entre les seves composicions destaquen Cançó de bressol, Tres estudis per a guitarra (1946), Tres fragments espanyolsExercices en forme d’études, Pequeña romanza, Manola de Lavapiés (per a dues guitarres), Aria de 80 notas para la sexta cuerda, la variació Cap-i-cua, el Tríptic camperol, la glossa Els tres tambors i també Cien canciones populares, etc.

Obra

Guitarra

117 obres per a guitarra sola, entre les quals: 21 estudis de concerts (entre els quals: Canción amatoria; El arroyuelo; Estudio sobre la 6ª cuerda; Cap-i-cua; Homenaje a Scarlatti; Los Alpes; Ondinas; Tríptic camperol); 6 obres de caràcter hispà (entre les quals: Guajira gitana; Rapsodia valenciana; Tango); 5 obres de caràcter català (entre les quals: Cançó de bressol; Els tres tambors; La ploma de perdiu); 28 obres de caràcter divers (entre les quals: Preludio romántico, a 1920; Vals íntimo, a 1920; Capricho variado sobre un tema de Aguado; Triquilandia I; Homenaje a Tárrega; Paisaje); 57 obres didàctiques

2 guitarres

Ricercare; Manola de Lavapiés; Estudio español; Canarios; Tirolés; 2 estudis

Bibliografia

  1. Riera, Joan: Emilio Pujol, Instituto de Estudios Ilerdenses de la Excma. Diputación Provincial de Lérida..., Lérida 1974
  2. Pujol i Vilarrubí, Emili: El dilema del sonido en la guitarra, Buenos Aires 1934?
  3. Pujol i Vilarrubí, Emili: Escuela razonada de la guitarra, basada en los principios de la técnica de Tárrega, Romero y Fernández?, Buenos Aires 1932-1933
  4. Pujol i Vilarrubí, Emili: Tárrega: ensayo biográfico, Tall. Gráf. de Ramos, Alfonso & Moita, Lisboa 1960
  5. Valderrábano, Enrique de; Pujol i Vilarrubí, Emili: Libro de música de vihuela, intitulado Silva de Sirenas (Valladolid, 1547), Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Instituto Español de Musicología, Barcelona 1965
  6. Narváez, Luys de; Pujol i Vilarrubí, Emili: Los seys libros del Delphin: de música de cifra para tañer vihuela (Valladolid, 1538), Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Instituto Español de Musicología, Barcelona 1945, 1971
  7. Mudarra, Alonso; Pujol i Vilarrubí, Emili: Tres libros de música en cifra para vihuela (Sevilla, 1546), Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Instituto Español de Musicología, Barcelona 1949