germànic
| germànica

f
m
Història

Expansió dels pobles germànics

© fototeca.cat

Individu d’uns pobles indoeuropeus que antigament habitaren la Germània.

Bé que d’origen desconegut, sembla que hom pot identificar la primitiva cultura germànica amb una certa civilització del bronze final que, partint d’un nucli situat al sud d’Escandinàvia, emigrà cap a la zona costanera compresa entre l’Oder i el Weser, ocupà la gran plana europea i es posà en contacte amb el món mediterrani, on la conquesta romana en limità l’expansió. En època d’August, el límit meridional de poblament germànic era constituït pel curs del Danubi fins a la conca pannònica. Fins a l’època de Marc Aureli el món germànic romangué en una relativa estabilitat, però a la segona meitat del s II començà novament a posar-se en moviment. Al s III fracassaren repetidament els intents de ruptura del limes es produí la refosa dels pobles germànics: aparegueren confederacions de caràcter militar (les dels saxons, els francs i els alamans, entre les més importants), que amenaçaren constantment les fronteres de l’imperi Romà fins a l’època de les grans invasions dels ss IV i V, que penetraren en el territori romà i constituïren regnes independents ( bàrbar )2). Llur estructura social comprenia tres estaments: la noblesa, els homes lliures (guerrers) i els esclaus (entre els quals figuraven els presoners de guerra). Seminòmades, amb tendència al sedentarisme, habitaven en poblats de cabanes aïllades i en campaments. Llur economia era rudimentària i diversa; es dedicaven a l’agricultura, principalment de cereals, i a la ramaderia, en especial de bovins i d’equins. Mediocres terrissaires, eren hàbils teixidors i excel·lents metal·lúrgics i orfebres. No utilitzaren la moneda. Llurs monarques eren elegits però el veritable poder corresponia a les assemblees locals d’homes lliures. Per a la guerra escollien els capitosts entre els millors, i aquests s’envoltaven d’un seguici de guerrers (comitatus), que els prestaven jurament de fidelitat fins a la mort; llur poder era gairebé absolut, amb la condició de respectar certs drets, com el de la repartició del botí. Llur religió era animista i divinitzava les forces de la natura: els boscs i els arbres eren sagrats. Els déus principals eren Wotan o Odín, déu de la màgia i la victòria, Ziu o Tyr, del dret i les assemblees, Donnar o Thor, del tro, i les divinitats de la guerra i de la fecunditat, com Nerthus o Freya. Hom coneix pocs detalls de llur culte i ritual, però tenien pràctiques endevinatòries o propiciatòries i feien sacrificis en massa dels vençuts i processons amb carros sagrats. Practicaren la incineració, fins que el contacte amb el món romà féu que es convertissin al cristianisme i adoptessin la inhumació.