Il Canaletto

Giovanni Antonio Canal

(Venècia, 8 d’octubre de 1697 — Venècia, 19 d’abril de 1768)

La plaça de San Marco, pintura de Il Canaletto (National Gallery of Art, Washington)

© Corel Professional Photos

Sobrenom amb què és conegut el pintor italià Giovanni Antonio Canal.

Es formà amb el seu pare, Bernardo, decorador de teatre. El 1719, a conseqüència de la seva estada a Roma i sota la influència de Luca Carlevaris, Gaspard van Wittel i Marco Ricci, inicià la temàtica de paisatges urbans o vedute, sobretot de Venècia, que assoliren un gran èxit, especialment a Anglaterra. El seu estil inicial és dins una tradició cromàtica i lumínica caravaggista (Rescloses de Dolo, Ashmolean Museum d’Oxford; Taller de marbrista a San Vitale, National Gallery de Londres); a partir del 1727 aclarí definitivament la paleta. En 1730-46, el gran augment de producció implicà la intervenció molt activa del taller i un amanerament progressiu (Regata sobre el Canal Gran, al Windsor Castle; Dàrsena de Sant Marc, Museum of Fine Arts, Boston), bé que gravà una sèrie de 31 aiguaforts per a Joseph Smith, de gran qualitat. En 1746-55 residí a Anglaterra, on pintà bon nombre d’obres. La seva producció, molt unitària, es caracteritza per un objectivisme topogràfic i una minuciositat i un rigor arquitectònics facilitats per l’ajuda de la cambra òptica. Influí en l’escola dels vedutistes venecians posterior (vedutisme).