Iris Tió i Casas

(Barcelona, 2 de novembre de 2002)

Nedadora de natació artística.

S’inicià en el Club Natació Kallípolis als cinc anys i amb nou anys començà a entrenar diàriament. En categoria júnior participà en els Campionats d’Europa del 2017, en què guanyà dues medalles de bronze en les proves de duo (lliure) i en rutina combinada.

El maig del 2018 fou campiona d’Espanya en solo (tècnic i lliure), i en les proves preliminars del Campionat d’Europa d’aquell any quedà quarta en solo (lliure). Als Campionats d’Europa del 2020 quedà en sisena posició en la modalitat de duo. L’any següent participà en els Jocs Olímpics de Tòquio i quedà desena en duo. Quatre anys més tard, en els Jocs Olímpics de París aconseguí la medalla de bronze en la prova d’equips.

Amb la selecció espanyola, en els Campionats d’Europa del 2021 aconseguí la medalla de plata en equip (lliure) i la medalla de bronze en equip (tècnic); en els del 2024 la medalla d’or en equip (tècnic); en els dels 2025 l’or en duo (lliure mixt), equip (tècnic) i equip (lliure), la plata en solo (tècnica) i duo (lliure) i el bronze en solo (lliure).

En els Campionats del Món del 2022 guanyà la medalla de bronze en equip (tècnic); en els del 2023 la d’or en equip (tècnic) i les de bronze en solo (tècnic) i duo (tècnic); en els del 2024 aconseguí la medalla de plata en equip (tècnic) i la de bronze en duo (tècnic); i en els del 2025 guanyà tres ors, en solo (lliure) i duo (lliure i lliure mixt), i tres bronzes, en solo (tècnic) i equip (lliure i tècnic). En duo lliure participà amb Lilou Lluís i amb duo lliure mixt amb Dennis González.

El 2026, en la Copa del Món celebrada a Pontevedra guanyà, entre altres títols, les modalitats de solo tècnic i solo lliure i el duo lliure. En els Campionats d’Europa de París aconseguí sis medalles: or en solo tècnic; plata en duo lliure, amb Lilou Lluís, duo mixt lliure, amb Dennis González, equip tècnic i rutina acrobàtica per equips; i bronze en solo lliure.

Ha estat la primera nedadora catalana i de la delegació espanyola a proclamar-se campiona del món en solo lliure i, el 2025, es convertí en la primera nedadora artística de la història que havia aconseguit títols mundials en solo, duo femení, duo mixt i equip. Fou escollida millor nedadora artística femenina del 2025 per World Aquatics i per European Aquatics.