Vida
Començà estudis de música i piano, que no acabà, juntament amb els de medicina, professió que exercí uns quants anys, però poc després ja es dedicà a la música en el vessant cinematogràfic, que l’absorbí cada cop més. La seva relació amb el món del cinema tingué quatre vessants. El primer fou com a intèrpret de piano acompanyant projeccions de cinema mut, activitat que li permeté musicar la majoria dels cineastes clàssics, participar en nombrosos festivals i cineclubs, i iniciar la col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya. També participà en emissions radiofòniques: el 1960 debutà a Ràdio Barcelona amb el programa Cine sin imágenes i fou col·laborador habitual de Radio Nacional de España i Ràdio 4. En segon lloc, destacà com a col·leccionista de films de l’etapa muda. El tercer vessant fou el de compositor de bandes sonores de llargmetratges comercials, iniciat el 1970 amb Las piernas de la serpiente, de Joan Xiol, al qual seguiren més d’una dotzena, com ara L’altra imatge (1972), d’Antoni Ribas; Cinematógrafo 1900 (1979), de Joan Gabriel Tharrats; El asesino de Pedralbes (1978), de Gonzalo Herralde, en el qual el director utilitzà fragments de la banda sonora del seu anterior llargmetratge La muerte del escorpión (1975), també composta per Pineda, i Un, dos, tres… ensaïmades i res més (1983-84), de Joan Francesc Solivellas. Al final de la dècada de 1970 i principi de la de 1980 també posà música a documentals. La quarta dedicació fou com a escriptor a Imagen y Sonido amb un seguit d’articles pioners en la matèria (1972-73). El 1993 rebé el premi Sant Jordi de Cinematografia en reconeixement a la seva singular i pionera tasca. Participà també en produccions musicals de programes de Televisió de Catalunya.
Altres films
1970 Farigol, J.M. Vallès i F. Bellmunt (curtmetratge d’animació).
1971 Pastel de sangre, J.M. Vallès, E. Martínez Lázaro, F. Bellmunt i J. Chávarri.
1971-74 “Barça”. 75 años de historia, J. Feliu (llargmetratge documental).
1973 Aullidos, J. Lladó (curtmetratge); El refugio del miedo, J. Ulloa.
1974 El coche de Lalo, F.G. Siurana (CM); Sport 1900, J.G. Tharrats (curtmetratge documental); La larga noche de julio, L.J. Comeron
1975 El jovencito Drácula, C. Benpar.
1976-77 Una familia decente..., L.J. Comeron.
1977-78 Alicia en la España de las Maravillas, J. Feliu
1977-83 De mica en mica s’omple la pica, C. Benpar.
1978 Serenata a la claror de la lluna, C. Jover i J.A. Salgot (orquestracions d’Albert Moraleda); Districte Vè. El “Barri Xino”, J.F. Solivelles (curtmetratge documental).
1981-82 Som i serem. Història de la Generalitat de Catalunya, J. Feliu (llargmetratge documental).
1983 Collserola: una serra a descobrir, F. Llagostera (curtmetratge semidocumental). 2001 Chomón, M.D. Genovès (llargmetratge documental, vídeo).
Bibliografia
Lluís i Falcó, J.: Joan Pineda y Antonio Pérez Olea. Cuestión de veteranía, dins Música de cine, núm. 17, 1995, p. 54-60; Joan Pineda: perfil biográfico e imagen y sonido, dins Miscelánea 2002, Associació Catalana per a la Difusió de la Música de Cinema, desembre del 2002.
Padrol, J.: Entrevista, dins Pentagramas de película. Entrevistas con compositores de bandas sonoras. Nuer Ediciones, Madrid 1997, p. 213-226.
Rebordosa, E., Peirón, M. i Fortuny, S.: Entrevista amb Joan Pineda, dins Projeccions de cinema, núm. 5, 2002-03, p. 56-59.