Vida
Estudià dret a la Universitat de Barcelona i rebé la seva formació musical a l’Escola Municipal de Música de Barcelona. Entre el 1950 i el 1954 s’establí a Munic, on estudià direcció d’orquestra amb H. von Waltershause i composició amb Karl Amadeus Hartmann a la Musikhochschule de Munic. El 1954 retornà a Barcelona, on realitzà alguns concerts com a director. Establert a Colònia definitivament des del 1960, en aquesta ciutat col·laborà a la Radiodifusió de la RFA. Membre, entre el 1968 i el 1971, de l’Estudi de Música Electrònica de la Universitat d’Utrecht, pot ser considerat com una de les personalitats musicals catalanes més importants de la segona meitat del segle XX, tot i que al seu país d’origen la seva obra és força desconeguda. Probablement contribuí a aquest desconeixement el fet d’haver desenvolupat la seva carrera concertística i compositiva a Alemanya. La seva obra evolucionà des del dodecatonisme, present a les primeres composicions, cap als mètodes aleatoris, sempre, però, amb un caràcter molt personal. El seu interès per totes les manifestacions culturals, des de les arts plàstiques fins a la literatura, constitueix un element important per a entendre la seva obra. Musicà textos d’autors tan importants com W. Benjamin, R.M. Rilke, H. Hesse, P. Verlaine o sant Joan de la Creu. Entre les seves obres destaquen Borders (1963) per a piano, Obres (1965) per a arpa, Imago (1964-65) per a orquestra de cambra i Denkbild-kurze Schatten (1977) per a set instruments i sobre uns textos de W. Benjamin.
Obra
Orquestra
Cinco sellos, conj. instr., cinta (1972); Conjuntos, conj. instr., cinta (1976); Les paroles et l’air (1986); Símbolos del sonar, orq. cambra (1990); Episodios en el recuerdo (1993); Al sonoro cristal, al cristal mudo (1994); Textos (1996); Umbra vitae (1998)
Solo
Borders, pno. (1963); Obres, arpa (estr. 1965); Noticia, pno. (1966); Outremer clair et foncé, pno. (1971)
Música electroacústica
Nubes, cinta (1969); Episoden des Tages und der Nacht, org., cinta ('Episodis diürns i nocturns', 1970); Aube, cinta (1971)
Diversos
Imago, conjunt instr. (1964-65); Frons, v. solista, qnt. vent, perc. (1972); Concert per a violoncel (1973); Concetti [sobre Gesualdo], orq. cambra (1974-75); Conjuntos, conjunt instr., cinta (1976); Les profondeurs de la nuit, 2 S., orq. cambra (1996)
Bibliografia
- Metzger, Heinz-Klaus; Riehn, Rainer: José Luis de Delás, text+kritik, Munich 1992
- Metzger, Heinz-Klaus; Riehn, Rainer: José Luis de Delás, Aula de Música de la Universidad de Alcalá, Alcalá de Henares 2001