Josep Serra i Massana

Pompilio (pseud.)
(Igualada, Anoia, 1896 — Barcelona, 27 de novembre de 1980)

Dibuixant i director d'animació.

Vida

Aprengué a dibuixar a l’Acadèmia Baixas de Barcelona (1909-10). Publicà sobretot dibuixos humorístics a Charlot, Virolet, La Mainada, Plançons, En Patufet, L’EsquitxCalendari En Patufet, Pelele, Lecturas, Algo, etc. També fou l’humorista que feu més col·laboracions al TBO (1922-73). Hom l’ha comparat amb Junceda pel seu estil.

Fou un dels pioners dels dibuixos animats en el camp publicitari. Entre el 1925 i el 1926, i amb la col·laboració del pintor i dibuixant Ramon Miret i Baldé, que després residí als EUA, aconseguí les primeres imatges animades amb un fenaquistoscopi, no amb pel·lícula cinematogràfica. El 1932 realitzà la seva primera cinta d’animació publicitària amb objectes per a Ibérica Films.

Després creà el seu propi estudi (1932-36) associat amb el seu cunyat Josep Solà; amb un reduït equip format per Guillem Fresquet, Tarragó, Trias i Garcia desenvolupà una fulgurant i nova producció d’animació publicitària, amb un ritme de dues cintes mensuals, és a dir més d’un centenar de realitzacions en total, de les quals només se’n conserven quatre. Els estudis tancaren per la guerra civil i s’exilià primer a París i després al Sant Sebastià franquista. En acabar la guerra passà a residir a Buenos Aires (1941-45), on, malgrat un intent de reprendre la producció de dibuixos animats amb el pioner Quirino Cristiani, la feina no prosperà.

Fou col·laborador de les editorials Muntañola i Seix i Barral. Editor de revistes, durant la guerra civil de 1936-39 col·laborà a Flechas i Pelayos. El 1937 fundà l’editorial Bimsa (Belleza, Infancia y Moda) a Sant Sebastià, que edità, amb Baldrich, la revista Mujer fins el 1963.

Com a assagista i teòric en el camp de l’humor, s’autoedità l’obra Análisis de la comicidad (1972).

Bibliografia

  • Artigas, J. (2001): Josep Serra i Massana (1896-1980), pioner del cinema d’animació publicitari, i l’entorn de l’animació catalana de l’època de la República, “Cinematògraf”, núm. 3, p. 173-208.
  • Mas, R. I Giralt, L. (2000): Serra Massana, un dibuixant d’Igualada. Ajuntament d’Igualada.