Vida
Després de realitzar els primers estudis a Ciudad Real, localitat on residia des que tenia tres anys per raons familiars, el 1896 anà a Madrid per estudiar, simultàniament, piano, harmonia i composició al Conservatorio de María Cristina i dret a la universitat. Tot i que es llicencià en dret (1904) i es doctorà (1923), no exercí mai la jurisprudència. Durant els anys 1906-08 col·laborà amb la Universidad Popular de Madrid impartint conferències per als treballadors. Del 1908 al 1910 fou secretari al consolat de l’Argentina a Anvers, on continuà estudiant estètica i història de la música.
De jove s’interessà per la composició musical, però en no assolir els resultats desitjats l’abandonà i es dedicà a escriure articles i estudis d’art i literatura. L’any 1917 fou nomenat director de la revista madrilenya Arte Musical, i a partir del 1921 es decantà decididament pel treball musicològic.
Després de la Guerra Civil Espanyola, per raons polítiques, es veié obligat a utilitzar els pseudònims Mauricio Puig i Jesús A. Ribó en els seus escrits.
Fou secretari a Madrid de l’Institut Espanyol de Musicologia, fundat a Barcelona el 1944, i més tard n'esdevingué cap de la secció de Madrid (1950). Membre de diverses acadèmies, com la de Belles Arts de Sant Jordi de Barcelona (1950) i la de San Fernando de Madrid (1953), de la qual fou nomenat acadèmic bibliotecari perpetu. Al llarg de la seva vida rebé nombroses distincions de diversos països.
Subirà ha llegat un gran nombre de publicacions. Entre els seus estudis destaquen els relatius a l’antic teatre espanyol des del punt de vista literari i musical, treballs de síntesi sobre la història de la música i biografies de músics, com també algunes traduccions. Una de les seves obres més notables és La tonadilla escénica (tres volums, 1928-30), tesi doctoral a la qual afegí, el 1932, un volum titulat Tonadillas teatrales inéditas. A més són molt rellevants els treballs de catalogació: en col·laboració amb el musicòleg Higini Anglès, publicà el Catálogo musical de la Biblioteca Nacional de Madrid (1946-51) i el catàleg de la Biblioteca Municipal de Madrid (1965).
Fou un col·laborador assidu de la Revista Musical Catalana i de la Revista de la Biblioteca, Archivo y Museo del Ayuntamiento de Madrid, així com de la premsa diària, per exemple el Diari de Barcelona. Publicà nombrosos treballs literaris i històrics i monografies per a l’Asociación de Cultura Musical de Madrid, a més de col·laborar en diccionaris i enciclopèdies musicals.
Com a compositor, realitzà una transcripció i harmonització dels tres actes de Celos aun del aire matan, òpera de Juan Hidalgo amb text de Calderón de la Barca. Compongué un Himne a Santa Cecília (1900), la sarsuela La prueba del espejo (1901), una Sonata per a violí i piano (1903), un Quartet per a corda (1904) i la llegenda lírica per a tres solistes i cos femení Rayo de luna (1905).
Obra
Publicacions
- Los grandes músicos: Bach, Beethoven, Wagner, Biblioteca Económica Selecta, Madrid 1907
- Las transformaciones orgánicas de la música. Conferencia leída en el Orfeó Català de Barcelona el 4 de enero de 1918, Imp. Alrededor del Mundo, Madrid 1918
- El paisaje, las canciones y las danzas en Cataluña. Conferencia leída en el Ateneo de Madrid el 25 de marzo de 1920, Imp. Alrededor del Mundo, Madrid 1921
- Schumann: vida y obras, Hijos de Paluzíe, Barcelona 1921
- A.Schönberg y "La Noche de la Transfiguración", Asociación de Cultura Musical, Madrid 1922
- M.Mussorgsky y Cuadros de una exposición, Asociación de Cultura Musical, Madrid 1922
- J.B.Pergolesi y La Serva Padrona, Sociedad Musical Daniel, Madrid 1922
- Músics espanyols del segle XVII: Diego de Pontac, Imp. Atenes, Barcelona, s.d.
- N.Rimsky-Korsakoff, su Mozart y Salieri, Asociación de Cultura Musical, Madrid 1923
- Cristóbal Gluck y su producción escénica, Asociación de Cultura Musical, Madrid 1923
- Wolfgang Amadeo Mozart y su producción escénica, Asociación de Cultura Musical, Madrid 1923
- El músico-poeta Clavé (1824-1874), Imp. Alrededor del mundo, Madrid 1924
- Músicos románticos: Schubert, Schumann, Mendelssohn, Editorial Páez; Imp. A.Marzo, Madrid 1925
- Ricardo Strauss: su producción musical, su hispanismo, su posición artística, Imp. Alrededor del Mundo, Madrid 1925
- Enrique Granados: su producción musical, su madrileñismo, su personalidad artística, Editorial Páez, Madrid 1926
- Tonadillas satíricas y picarescas, Editorial Páez, Madrid 1927
- La música en la Casa de Alba: estudios históricos y biográficos, Est. tip. Sucesores de Rivadeneyra, Madrid 1927
- En pro de la tonadilla madrileña, Imp. Municipal, Madrid 1929
- El humorismo en la canción, ~ 1930
- La música: sus evoluciones y estado actual, Editorial Páez-Bolsa, Madrid 1930
- La participación musical en el antiguo teatro español, Diputación Provincial de Barcelona, Barcelona 1930
- La tonadilla escénica: sus obras y sus autores, Editorial Labor, Barcelona 1932
- Tonadillas teatrales inéditas, libretos y partituras con una descripción sinóptica de nuestra música lírica, Tip. de Archivos, Madrid 1932
- Ideario estético y ético de Amadeo Vives. Conferencia leída en el Ateneo de Madrid... el día 6 de abril de 1933, Revista Musical Catalana, Barcelona 1933?
- Música folklórica y erudita: sus entronques. Conferencia pronunciada... el día 3 de junio de 1933, Imp. Castellana, Valladolid 1933?
- Los esclavos felices, ópera de J.C. de Arriaga: antecedentes, comentarios, argumento y algunas notas biobibliográficas, Imp. "Mayli", Bilbao 1935
- Historia de la música teatral en España, Editorial Labor, Barcelona 1945
- La ópera en los teatros de Barcelona: estudio histórico cronológico desde el siglo XVIII al XX, Librería Millá, Barcelona 1946
- La música: etapas y aspectos. Con un estudio preliminar del Marqués de Lozoya, Salvat Editores, Barcelona 1949
- Historia y anecdotario del Teatro Real, Editorial Plus Ultra, Madrid 1949
- El compositor Iriarte (1750-1791) y el cultivo español del melólogo (melodrama), 2 vols. Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Instituto Español de Musicología, Barcelona 1949-1950
- El teatro del Real Palacio (1849-1851) con un bosquejo preliminar sobre la música palatina desde Felipe V hasta Isabel II, Instituto Español de Musicología, Madrid 1950
- Historia de la música española e hispanoamericana, Salvat Editores, Barcelona 1953
- Un vate filarmónico: Don Luciano Comella. Discurso leído el día 22 de marzo de 1953 en su recepció pública por el académico electo Sr. D. José Subirá y contestación del Excmo. Sr. D. José Francés y Sánchez Heredero, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando; Imp. Hispano-Americana, Madrid 1953, juntament amb José Francés y Sánchez Heredero
- Catálogo musical de la Biblioteca Nacional de Madrid; en col·laboració amb Higini Anglès; Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Instituto Español de Musicología, Barcelona 1946-1951
- Historia universal de la música, Editorial Plus Ultra, Madrid 1945, 1953
- Sinfonismos madrileños del siglo XIX, Instituto de Estudios Madrileños, Madrid 1954
- Evocaciones en torno a las "óperas madrileñas", Sección de Cultura e Información. Art. Gráf. Municipales, Madrid 1954
- Saavedra Fajardo y el murcianismo musical, Pub. de la Academia Alfonso X el Sabio; Suc. de Nogués, Murcia 1957
- Musikgeschichte von Spanien, Portugal, Lateinamerika, en col·laboració amb Antoine-E. Cherbuliez; Pan-Verlag, Zürich 1957
- Historia de la Música, Salvat Editores, Barcelona 1947, ...1958
- En el centenario de un gran músico, Ramón Carnicer, Sección de Cultura. Art. Gráf. Municipales, Madrid 1958
- El niño y la música, Salvat Editores, Barcelona 1958
- La musique espagnole, Presses Universitaires de France, Paris 1959
- El Gremio de Representantes Españoles y la Cofradia de Nuestra Señora de la Novena, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Madrid 1960
- Breve historia de la música, Ediciones Daimon, Manuel Tamayo, Madrid, Barcelona 1956, 1964; juntament amb Josep Casanovas
- El folklore musical en la tonadilla escénica y nuestro ambiente musical en aquel tiempo, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Madrid 1965
- Catálogo de la sección de música [de la Biblioteca Municipal de Madrid], Ayuntamiento de Madrid, Biblioteca Municipal, Madrid 1965
- Historia de la música, Editorial Labor, Barcelona 1934, ...1965; en col.laboració amb Higini Anglès; Editorial Labor, Barcelona 1965
- Cien óperas: autores, personajes, argumentos, Edit. Prensa Española, Madrid 1967
- Temas musicales madrileños: evocaciones históricas, Instituto de Estudios Madrileños, Madrid 1971
- Variadas versiones de libretos operísticos, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Madrid 1973
- Los tres tratados musicales de Domingo Marcos Durán, Joyas Bibliogràficas, Madrid 1977
- Compendio de historia de la música, Compañía Bibliográfica Española, Madrid 1956?, ...1974
- La música en la Academia: historia de una sección, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando; Sucs. J.Sánchez de Ocaña, Madrid 1980
- Cançons populars catalanes, lletra i música: infantívoles i nadalenques, floresta de romanços, bucòliques i pagesívoles, amoroses, religioses, Editorial Millà, Barcelona 1948, 1990