La Hispano Suïssa

Fàbrica d’automòbils creada el 1899 pel capità d’artilleria Emilio La Cuadra, en unió amb el tècnic suís Marc Birkigt.

En fallir La Cuadra el 1901, un dels principals creditors, J. Castro, continuà el negoci amb el nom de J. Castro, Societat en Comandita, Fàbrica Hispano Suïssa d’Automòbils, amb la participació de Marc Birkigt com a soci industrial. La societat fallí el 1904 i sorgí La Hispano Suïssa, Fàbrica d’Automòbils, de la qual fou principal accionista i president Damià Mateu i Bisa, que es dedicà a la fabricació de vehicles de gran luxe i participà en l’establiment de companyies de transport de viatgers: de sis línies el 1909, el 1910 arribà a trenta, servides per 64 cotxes òmnibus. Creà la sucursal de Levallois-Perret (Illa de França), inaugurà una fàbrica a la Sagrera (1911), que amb motiu de la guerra (1914) es traslladà al nucli de Barcelona i es dedicà a la construcció de motors d’aviació. Els locals de Bois Colombes foren reutilitzats per la Société Française Hispano Suiza creada el 1923 per Émile Mayeu i Marc Birkigt. La societat barcelonina adquirí prop de Ripoll una fàbrica per a les seccions d’estampat i forja, per a la fabricació d’automòbils. Construí la fàbrica sucursal de Bois Colombes (Illa de França) (1913). El 1946 fou absorbida per l’INI, i en sorgí l’Empresa Nacional d’Autocamions. Independentment de la de Barcelona, a Guadalajara havia estat creada el 1916 la Hispano Suiza, Fábrica de Automóviles y Material de Guerra.