Vida
Pertanyent a una família d’ascendència aristocràtica, el seu pare, un oficial de la marina retirat, fou qui l’introduí en el món de la música. Durant els seus primers anys fou autodidacte, fins que M. Ravel l’encoratjà a ampliar els seus estudis musicals. Entre el 1927 i el 1932 rebé a París lliçons de contrapunt, entre altres matèries, amb L. Boulanger.
El 1936 fou estrenada a Barcelona la seva Obertura, opus 8, dins el Festival de la Societat Internacional per la Música Contemporània (SIMC). A la capital catalana conegué Benjamin Britten i aquesta trobada els portà a realitzar una obra comuna, la suite de danses catalanes Mont Juic, opus 9 (1937).
Exercí com a professor de composició a la Royal Academy of Music (1946-68), i entre els seus nombrosos deixebles cal destacar R.R. Bennett, M. Maw i J. Tavener.
Berkeley és autor d’una extensa obra que inclou òperes, música orquestral, música coral, música de cambra i peces per a piano. Té un estil personal on conflueixen la tradició nacional anglesa d’E. Elgar, el refinament francès après de Boulanger i el neoclassicisme d’I. Stravinsky. De la seva obra cal esmentar les quatre simfonies, les òperes Nelson (1953), A Dinner Engagement (1954) i Castaway (1966), i obres religioses com l’oratori Jonah (1935), un Stabat Mater a sis veus i orquestra (1947) i un Magnificat (1968) per a cor.
Obra
Música escènica
The Judgement of Paris, ballet (1938); The Tempest, mús. incid. (1946); Nelson, òpera, op. 41 (1954); A Dinner Engagement, òpera, op. 45 (1954); Ruth, òpera, op. 50 (1956); A Winter’s Tale, mús. incid. (1960); Castaway, òpera, op. 68 (1967)
Orquestra
Obertura, op. 8 (1936); Mont Juic, suite de danses catalanes, op. 9 (col·lab. Britten, 1937); 4 simfonies (op. 16, 1940; op. 51, 1956-58; op. 74, 1969; op. 94, 1976-77); Concert per a piano, op. 29 (1947); Concert per a flauta, op. 36 (1952); Suite from Nelson, op. 42 (1955); Suite: A Winter’s Tale, op. 54 (1960); Concert per a violí, op. 59 (1961); Windsor Variations, op. 75 (1969); Sinfonia concertante, op. 84 (1973); Concert per a guitarra, op. 88 (1974)
Música vocal
8 obres per a cor i orq. (entre les quals: Jonah, oratori, op. 3, 1935; Variacions sobre un himne d’Orlando Gibbons, op. 35, 1951; Magníficat, op. 71, 1968); 9 obres per a cor i org. (entre les quals: Salve Regina, op. 48/1, 1955; Missa brevis, op. 57, 1960; The Lord is my shepherd, op. 91/1, 1975); 8 obres corals sense acomp. (entre les quals: Tres Cançons, op. 67/1, 1965); 3 Motets llatins, op. 83/1, 1972; The Hill of the Graces, op. 91/2, 1975; 3 obres per a v. i orq. (4 Poemes de Santa Teresa d’Àvila, op. 27, 1947; Stabat Mater, op. 28, 1947; 4 Sonets Ronsard, 1963); prop de 15 obres per a v. amb acomp. pno. (Tres cançons gregues, op. 38, 1951; Autumm’s Legacy, op. 58, 1962; Cançons xineses, op. 78, 1971; Cinc poemes de W.H. Auden, op. 53, 1958)
Cambra
3 qt. c. (op. 6, 1935; op. 15, 1942; op. 76, 1970); Trio de corda, op. 19 (1943); Elegia, op. 33/2, vl., pno. (1950); Toccata, vl., pno., op. 33/3 (1950); Trio, vl., tr., pno., op. 44 (1954); Sonatina, 2 pno., op. 52/2 (1959); Duo, vlc., pno., op. 81/1 (1971); In memoriam Igor Stravinsky, qt. c. (1971); Quintet, instr. vent, pno., op. 90 (1975)
Solo
3 Impromptus, pno., op. 7 (1935); 3 Estudis de concert, pno., op. 14/1 (1940); Sonata, pno., op. 20 (1945); 6 Preludis, pno. op. 23 (1945); Tema i variacions, vl., op. 33/1 (1950); 3 Masurques, pno., op. 48/2 (1955); Improvisacions sobre un tema de Falla, pno., op. 55/2 (1960); 4 Estudis, pno., op. 82 (1972); Tema i variacions, guit., op. 77 (1970); Fantasia, org., op. 92 (1976)
Música per a cinema
Hotel Reserve (L. Comfort, M. Greene 1944); Out of Chaos (1944); The first Gentleman (1947-48); Youth in Britain (1957)