literatures cèltiques

f
pl
Literatura

Conjunt de les literatures conreades pels pobles cèltics.

La civilització cèltica, malgrat la manca d’unitat política dels diferents pobles, es desenvolupà sobre un fons comú institucional, religiós, lingüístic, etc, que constituí la base per a l’aparició d’una tradició literària comuna a tots plegats. Les castes professionals dels druides, dels bards, del filid, etc, que exercien les funcions de sacerdots, genealogistes, narradors, jurisconsults, etc, foren, sens dubte, els aglutinants d’una tradició folklòrica i religiosa. La literatura, expressió (oral fins a la cristianització) d’aquest fons llegendari comú, nasqué, així, sobre un conjunt d’elements meravellosos, entre religiosos i màgics, i, amb una tècnica molt arcaica, creà mites, llegendes i personatges que, al llarg del temps, anaren evolucionant, fins que molts s’incorporaren a la literatura medieval europea. La romanització, que afectà sobretot la Gàl·lia, reduí considerablement l’àrea de la civilització cèltica i creà la base sobre la qual es formaren els pobles i, amb ells, les literatures cèltiques modernes: Irlanda, el País de Gal·les i Escòcia (Bretanya es formà posteriorment). Després de la cristianització (més tardana, bé que més pregona, a Irlanda), les literatures cèltiques, enriquides amb nous mites (el rei Artús, sant Patrici, etc), s’obriren a influències clàssiques i orientals arribades a través de la patrística. Ensems, la introducció de l’alfabet llatí (que a Irlanda bandejà el rudimentari alfabet ogàmic), les influències de les escoles de retòrica grecollatina i la imitació de la mètrica eclesiàstica renovaren les tècniques narratives. La coexistència de l’element meravellós amb el clàssic i el cristià fou la nota dominant d’aquest període. Entre les obres literàries més importants cal esmentar els Mabinogion de Gal·les i la gran epopeia irlandesa Tain (s VII). Les invasions saxones determinaren, al s VI, l’emigració de celtes cap a l’Armòrica i la formació de la Bretanya. Per bé que la literatura bretona no adquirí aleshores un gran desenvolupament, transmeté a la literatura francesa medieval moltes de les llegendes cèltiques, especialment les conegudes per matèria de Bretanya. Al s IX, les invasions provinents d’Escandinàvia posaren novament en perill la civilització cèltica i, com a resultat, sorgí una nova florida literària que renovà la tradició de les diferents literatures cèltiques: la bretona, la gaèlica, la gal·lesa i la còrnica.