Marcel·lí Antúnez i Roca

(Moià, Moianès, 13 de desembre de 1959)

Artista multimèdia.

Llicenciat en belles arts per la Universitat de Barcelona, a l’inici dels anys vuitanta fundà i liderà el col·lectiu La Fura dels Baus, amb el qual creà Accions (1984), Suz/o/suz (1985) i Tier Mon (1988). L’any 1985 fundà el col·lectiu Art Total Grup Los Rinos. Els anys noranta començà la seva carrera artística en solitari. Des del 1994, l’ús de la tecnologia ha estat primordial en la seva creació. Planteja temes clàssics com l’afecte, la identitat, l’escatologia o la mort, a través de muntatges que incorporen uns particulars prototips en què utilitza, a vegades de manera perversa, elements tècnics i científics per als quals ha creat un llenguatge propi.

Ha usat materials biològics en la robòtica, com en Joan, l’home de carn (1992); el control telemàtic per l’espectador a Epizoo (1994); l’expansió del moviment corporal amb exoesquelets a Afasia (1998) i Pol (2002); la coreografia involuntària a Rèquiem (1999) i les transformacions microbiològiques a Rinodigestió (1987) i Agar (1999). L’any 2004 presentà Transpermia; l’any 2006 Protomembrana, un entorn audiovisual interactiu amb diferents interfícies dinàmiques que formaven part del projecte més ampli, Membrana, al qual seguiren Hipermembrana (2007) i Metamembrana (2009). El 2010 inicià el projecte Arsenale delle Apparizioni, compost de la performance Cotrone (2010), el film El Peix Sebastiano, estrenat el 2011 al Festival de cinema Fantàstic de Sitges, i Pseudo, una segona performance estrenada al Grec de Barcelona l’any 2012. El 2014 presentà l’exposició Sistematúrgia. Accions, Dispositius i Dibuixos, a l’Arts Santa Mònica de Barcelona, en la qual donava a conèixer el seu mètode de creació consistent en el que anomena “dramatúrgia dels sistemes computacionals”.

Ha presentat els seus treballs en museus, festivals i teatres d’Europa; al Japó, Austràlia i el continent americà. La seva obra ha estat reconeguda amb nombrosos premis, entre els quals Primer premi en el Festival Etrange de Paris 1994, Best New Media Noveaux Cinéma Noveaux Médias de Montreal 1999, Premi Max España 2001, Premi FAD 2001 de Barcelona, Menció d’Honor a Prix Ars Electronica 2003  o els Premi Ciutat de Barcelona dels anys 2004 i 2014.