mode d’ésser

botiga de modes
m
Filosofia

Determinació entitativa mancada de consistència en ella mateixa, dependent sempre d’una altra entitat i amb un grau de realitat menor encara que el de l’accident.

Els modes poden ésser substancials, accidentals, d’inherència, etc., segons que siguin determinacions d’una substància, d’un accident, de la manera com un accident o una qualitat és inherent a un subjecte, etc. Bé que pràcticament exclusiva de l’anomenada darrera escolàstica (sobretot, Francisco Suárez), el concepte del mode ha perviscut —molt diversament interpretat— en la filosofia moderna: Descartes (modes de l’extensió i del pensament), Spinoza (modes com a afeccions de la substància), Locke i Leibniz (modes com a idees —espai, duració, nombre, infinitud— i complexos de qualitats), etc.

Entre els filòsofs contemporanis, han tractat dels modes Nikolai Hartmann, segons el qual són modes d’ésser la possibilitat i realitat, la necessitat i causalitat, etc., i Paul Weiss, per al qual els modes —ni simplement reals ni simplement ideals o subjectius— són l’actualitat (mode d’ésser espaciotemporal), la idealitat (mode d’ésser de les normes, idees, etc.), l’existència (mode d’ésser dinàmic del real) i Déu (mode d’ésser de la unitat que resta més enllà de l’espai i el temps).