Moritz

Interior de la fàbrica Moritz de Barcelona rehabilitada

© Moritz / Pierre Clémençon

Empresa cervesera.

En fou el fundador Louis Moritz, el qual, pertanyent a una família cervesera, l’any 1851 s’establí a Barcelona i el 1856 inicià un negoci propi d’elaboració de cervesa que es convertí en el primer de la ciutat. L’any 1864 obrí una fàbrica a la ronda de Sant Antoni, i el 1897, la Cerveseria Moritz, molt a prop de la fàbrica, que es convertí en un centre neuràlgic de la vida de la ciutat, fins al punt d’arribar a ser la seu social del Futbol Club Barcelona els primers anys del segle XX.

Els hereus de Louis Moritz fundaren als primers anys vint la Fàbrica de Cerveses Moritz, estretament vinculada a establiments de restauració molt coneguts de Barcelona (Zurich, Boliche, Velódromo, Font del Gat i altres). Durant la Guerra Civil Espanyola, l’empresa fou col·lectivitzada, tot i que posteriorment fou retornada als seus propietaris i inicià una segona fase d’expansió durant els anys quaranta i seixanta. Cap al final d’aquesta dècada, la crisi en el sector sumí l’empresa en un lent declivi que, després d’una fusió amb l’empresa Lamot que donà lloc a Cervezas de Barcelona (Cerbasa), acabà amb el tancament l’any 1978.

L’any 2004 la cinquena generació de la família Moritz rellançà l’antiga companyia a través d’un acord amb la cervesera La Zaragozana, i els anys següents aconseguí una ràpida expansió per Catalunya. La nova direcció, a més, emprengué una ambiciosa reforma de l’antiga fàbrica de la ronda de Sant Antoni. A càrrec de l’arquitecte Jean Nouvel, el projecte de la Fàbrica Moritz Barcelona fou inaugurat al 30 de novembre de 2011. El remodelat edifici, de 4.500 m2, és un espai multifuncional dedicat a la restauració i a la gastronomia. L’any 2012 rebé el premi Ciutat de Barcelona en l’apartat de gastronomia.

Com a part de l’estratègia de rellançament, l’empresa cervesera ha cercat una imatge amb una sòlida identificació amb Barcelona i ha organitzat o patrocinat nombroses activitats i iniciatives de tipus cultural o recreatiu. Sobresurt, també, pel seu compromís amb l’etiquetatge en català, pel qual el novembre del 2010 fou guardonada amb el Premi Pompeu Fabra de la Generalitat de Catalunya.

L’any 2009 les vendes de Moritz superaren els dotze milions d’euros. Per a la distribució, s’ha associat amb altres empreses del ram de l’alimentació catalanes i, des del 2010, amb la multinacional italiana cafetera Lavazza.