Paul Hindemith

(Hanau, Hesse, 16 de novembre de 1895 — Frankfurt, 28 de desembre de 1963)

Compositor alemany.

Estudià amb B.Sekles i Arnold Mendelssohn. Després d’unes primeres obres de caire postromàntic, es vinculà a l’avantguardisme. Dirigí els festivals de Donaueschingen (1921-26) i de Baden-Baden (1927-29). Estrenà per al teatre Mörder, Hoffnung der Frauen (‘Assassins, esperança de les dones’, 1921), el ballet per a putxinel·lis Nusch-Nuschi (1921) i les òperes Cardillac (1926), Neues vom Tage (‘Notícies del dia’, 1929) i Lehrstück (‘Peça didàctica’, 1929), amb text de Bertolt Brecht. Evolucionà cap a un estil neoclàssic amb els concerts de cambra, un per a orquestra de corda i metall (1930), l’oratori Das Unaufhörliche (‘L’infinit’, 1931). Amb l’òpera Mathis der Maler (‘Maties el pintor’, 1938) tornà a la música postromàntica, i s’hi afermà amb la simfonia Die Harmonie der Welt (‘L’harmonia del món’, 1951). També es destaquen el ballet Nobilissima visione (1938), el concert per a violí i orquestra (1939), el de clarinet i orquestra (1947), etc. Deixà un tractat d’harmonia basat en el sistema tonal: Unterweisung im Tonsatz. Des del 1951 fou catedràtic a Zuric.