pedagogia musical

f
Música

Ciència i art d’ensenyar la música.

Data ja de la Grècia clàssica, on la música era estudiada juntament amb altres disciplines. La pedagogia musical tenia, en la cultura grega, dos aspectes molt diferenciats: l’ensenyament teòric purament especulatiu i la interpretació, que era apresa mitjançant la imitació d’instrumentistes o cantants. A l’edat mitjana els principis teòrics de la música formaven una de les quatre parts del quadrivi. Els intèrprets eren formats a les capelles musicals d’esglésies o monestirs. Eren iniciats com a escolans, més tard com a cantors o instrumentistes i alguns com a mestres de capella, que molt sovint foren també compositors. A Itàlia ja hi hagué escoles especialitzades en l’ensenyament als s. XVII i XVIII, però a la resta d’Europa els conservatoris no aparegueren fins als inicis del XIX, sovint amb caràcter nacional o municipal. A llur costat aparegueren també escoles o acadèmies privades. Modernament hom imparteix també una formació musical inclosa en els programes de l’ensenyament públic als diferents nivells.