Fill d’un aristòcrata, estudià a Eton i a Oxford, d’on fou expulsat perquè publicà The Necessity of Atheism (1811), pamflet que l’enemistà també amb la seva família. Les primeres obres palesen la influència de la novel·la gòtica, com Zastrozzi (1810), bé que molt aviat excel·lí en la poesia: publicà Original Poetry by Victor and Cazire (1810), conjuntament amb la seva germana Elizabeth. Influït per les idees de William Godwin, es feu portaveu poètic de l’anarquisme prebakuninià. El 1811 es casà amb Harriet Westbrook, de classe social molt inferior. Queen Mab (1813) és un exponent de les seves relacions, trencades quan fugí (1816) amb Mary Wollstonecraft, filla de Godwin. Poc després el cadàver de Harriet aparegué en el llac del Hyde Park londinenc. A Ginebra (1816) coincidí amb Byron i formaren un famós cercle de gran complexitat de relacions. La seva obra poètica continua amb Alastor (1816) i The Revolt of Islam (1817), on exposa la seva concepció de l’amor i de la societat. Després d’una temporada a Anglaterra, s’instal·là amb Mary a Itàlia, on escriví una obra teatral elisabetiana, The Cenci (1819) i Prometheus Unbound (1820), així com la famosa Ode to the West Wind. Adonais (1821), elegia a la mort de John Keats, parla de la seva pròpia mort i palesa la influència de Plató, Dant i Calderón de la Barca. També ell morí ofegat, a la badia de La Spezia. Deixà inacabada una obra, The Triumph of Life, i encara avui és tan discutit el personatge que creà com la densitat filosòfica de la seva obra poètica.