Pere Daussà i Lapuerta

(Barcelona, 23 de febrer de 1947 — Barcelona, 19 de febrer de 2013)

Pere Daussà i Lapuerta

© Família Daussà

Director i gestor teatral.

Llicenciat en Art Dramàtic per l’Institut del Teatre (1973) i en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona (1985), debutà el 1973 amb la companyia Gent SCP, fundada per ell, que fins el 1993 posà en escena L’alegria que passa, de Santiago Rusiñol (1979), Hombres i No, de Manuel de Pedrolo (1973), La festa del blat, d’Àngel Guimerà (1980), Guinyol i quimera de la ciutadana neuròtica, de Pep Albanell (millor muntatge del Festival de Teatre de Sitges l’any 1977), El somiatruites, de Josep Albanell (1982), El rei i el drac, de Josep Albanell (1984), El titella pròdig, de Santiago Rusiñol (1987), La dèria d’en Severí, basat en textos de Francesc Eiximenis, d´Àngela Martinez (1989) i La malalta fingida, de Carlo Goldoni (1993), entre altres.

A la fi dels anys setanta fou també ajudant de direcció de Ricard Salvat a la companyia Adrià Gual i, amb altres dirigí, entre altres, el musical La Granja Animal, de Joan Vives i Lluís M. Ros sobre la novel·la de George Orwell (1976), La nit de Carnaval de Katharina Blum, basada en la novel·la L’honor perdut de Katharina Blum, d’Heinrich Böll (1988), Variacions sobre l’alosa (1991), adaptació de l’obra homònima d’Ignasi Iglesias, Els comediants, de Josep Maria de Sagarra (1995), Revisió anual (2000) i Aquella nina (2002), de Montserrat Cornet i, amb Ricard Salvat, Un dia. Mirall trencat, una adaptació de la novel·la de Mercè Rodoreda (2008).

Entre el 1981 i el 1991 impulsà també les campanyes de teatre infantil i juvenil finançades per caixes d’estalvi i organitzades per entitats com a La Roda d’espectacles i el moviment Rialles de Catalunya. Ocupà càrrecs en organismes i organitzacions relacionades amb el teatre: membre del II Simposi Internacional d’Història del Teatre dedicat a El teatre popular a l’Edat Mitjana i al Renaixement, a càrrec de l’Institut del Teatre (1988), vice-president (1994-98) i president (2011-13) de l’Associació d´Investigació i Experimentació Teatral AIET, de la Universitat de Barcelona, membre del Consell de direcció, de l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya, AADPC (1996-2002), de l’equip de gestió del Teatre Romea (1989-98), i membre de la Direcció General de Recerca del Departament d’Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya des del 2006.