Consta d’una caixa de ressonància de fusta, que conté una taula harmònica de fusta d’avet, a sobre de la qual hi ha un marc o bastidor de ferro de fosa que ocupa tot l’espai de la caixa de ressonància. El bastidor és d’una sola peça i d’una gran resistència, per tal de suportar la gran tensió a què estan sotmeses les cordes. Aquestes estan subjectades a un extrem del bastidor mitjançant un suport i per l’altre al claviller, de fusta de consistència dura, generalment de faig, que s’insereix en el mateix bastidor. Les cordes són d’acer, de diferent gruix i llargada depenent de l’alçada de la nota: com més llarga i gruixuda és la corda, més greu és el so; les cordes que corresponen a les notes greus són revestides de fil de llautó o de coure. Hi ha una sola corda per a les notes més greus, doble corda per a les notes greus, i triple corda per a les notes centrals i agudes, les quals són percudides amb un sol martell per cada grup de cordes.
© Fototeca.cat
El mecanisme d’acció del piano consta d’un teclat situat sobre un teler o suport de la caixa, amb proteccions de feltre en alguns punts per tal d’evitar sorolls i vibracions residuals produïdes pel moviment de les tecles. A través d’aquest teclat el pianista posa en acció uns petits martells de fusta recoberts de feltre, d’excepcional duresa i de gruix variable, per mitjà dels cavallets, peça intermèdia entre la tecla i el martellet, formada per una petita palanca que empeny el martellet contra la corda. El nombre de tecles del piano és de 85-88, blanques per a la gamma diatònica i negres per a la gamma cromàtica. Altres elements del piano són els apagadors, els quals apaguen les ressonàncies harmòniques de les cordes mitjançant unes petites falques de feltre fi, que es posen en acció quan hom deixa de prémer la tecla. Els pedals, destinats a modificar l’impacte del martell sobre les cordes, poden ser dos o tres. El de la dreta, o forte, té per missió augmentar la durada dels sons harmònics alliberant les cordes de l’apagador; el de l’esquerra, o celeste, redueix l’amplitud sonora mitjançant el desplaçament dels martellets, sigui pel desplaçament lateral amb el qual el martell toca 1 o 2 cordes del grup en lloc de 3, en el piano de cua, o bé reduint la distància entre els martells i les cordes, en els pianos verticals. El pedal central, o pedal de pràctiques o sordina, és opcional; pot quedar en posició fixa i té per missió reduir la sonoritat interposant una llarga tira de feltre entre els martellets i les cordes. Per mitjà de l'escapament el martellet retorna ràpidament a la posició inicial, la qual cosa permet que les cordes vibrin lliurement i facilita, alhora, la repetició de la nota fins i tot abans que la tecla hagi retornat a la posició inicial.