Les funcions dels pilots eren antigament a càrrec dels patrons i mestres de nau. Amb les travessies oceàniques, hom exigí, a més dels coneixements pràctics, uns de científics. Les ordinacions de la marina de guerra de l’Estat espanyol estengueren les seves normes a la marina mercant pel que feia a la preparació tècnica dels pilots, classificant-los en primer, segon i tercer pilot o pilotí. Els pilots formats en la pràctica de la navegació eren anomenats de caça i brassa, i els sortits de les escoles nàutiques eren motejats de senistes, al·ludint a les operacions trigonomètriques. El 1783 fou exigit que, cursats els estudis, els nomenaments fossin lliurats després d’una sèrie de viatges, substituïts al s XIX per temps de navegació abans de l’examen definitiu i la dependència de les escoles oficials de nàutica. Calia cursar els estudis a les escoles de nàutica dependents de la marina de guerra, i dels ministeris de foment (des del 1847) i d’instrucció pública (des del 1850).
f
m
Transports