popa

popa (es), stern (en)
f
Transports

Part del buc d’una embarcació que el tanca per la seva part posterior, en la qual hi ha el timó.

La popa, que ha de tenir una forma adequada des del punt de vista hidrodinàmic i ha de facilitar l’acció del timó i de l’hèlix o de les hèlixs, respon a diferents solucions constructives, les més importants de les quals són la de creuer, la de violí, la quadrada, la rodona i la de cul de mona. La popa de creuer, apareguda el 1912 a Anglaterra i emprada en els vaixells de guerra, es caracteritza pel fet de no tenir llançament sobre la línia de flotació (és a dir, que no és més sortida de la part de coberta que els codasts) i pel fet que la seva obra viva és ampla i plana i la seva obra morta presenta un lleuger entrant, segons la secció vertical longitudinal, damunt la línia de flotació, que, ultra permetre velocitats més grans que altres tipus de popa i conferir més estabilitat al vaixell, protegeix millor les hèlixs i permet de guanyar espai disponible. La popa de violí és caracteritzada pel fet de tenir l’obra morta molt ampla a la coberta, a causa de l’eixamplament molt ràpid des de la línia de flotació, i molt sortint respecte al codast, de manera que forma una corba molt pronunciada. La secció horitzontal d’aquesta mena de popes sol ésser limitada per un arc de circumferència o d’el·lipse. La popa quadrada és la popa que acaba amb una superfície transversal pràcticament plana, que surt enfora del codast i cobreix el timó. La popa rodona és la que és corba i sortint des de la timonera o tremuja i la seva secció horitzontal és limitada per un arc de circumferència o d’el·lipse. La popa de cul de mona és molt llisa i la seva secció vertical longitudinal és limitada per un angle agut, amb el vèrtex al coronament. Hi ha altres menes de popes, com la popa estreta o popa punxeguda (amb la seva secció horitzontal molt aguda), la popa magra o popa robada (de poca amplària), etc.