preàmbuls de la fe

m
pl
Cristianisme

Condicions prèvies que la fe, com a oferiment de Déu a tot home, pressuposa en l’ésser humà per tal que l’acte de fe no li sigui quelcom d’extrínsec.

En contraposició amb la insistència protestant en el caràcter d’absoluta transcendència de la fe respecte a l’home caigut en el pecat, la teologia catòlica remarca, d’una banda, que la gràcia pressuposa la natura i, de l’altra, que la fe, com a do que és, l’home ha de poder fer-la pròpia de manera que arribi a totes les dimensions del seu ésser. Expressió del domini de Déu sobre la creació natural (en la qual estableix el pressupòsit per a una salvació que, tot i ultrapassar les possibilitats de l’ésser natural, pugui ésser oferta com a necessària per al mateix home natural), aquests preàmbuls permeten de fer raonable l’acte de fe, en la mesura que el creient pot reconèixer signes històrics i intramundans que donen raó del creure com de quelcom no irracional i capriciós. Tot i que precedeixen lògicament la fe, llur precedència no ha d’ésser entesa com a temporal (en el sentit que siguin previs al mateix acte de fe), car aquests signes de raonabilitat no assoleixen llur significació plena sinó a l’interior de la fe mateixa. En aquest sentit cal entendre els preàmbuls de la fe no pas com a esforç racional per assolir la fe (intellectus quaerens fidem), ans com a responsabilitat del creient a fer pròpia i humana aquesta fe (fides quaerens intellectum).