qualitat d’experiència

f
Electrònica i informàtica

Mesura subjectiva de l’experiència d’un client en fer ús d’un servei (per exemple, navegador web, trucada telefònica, visualització de vídeo, trucada a un centre de d’atenció telefònica, etc.).

Típicament inclou la totalitat d’efectes que es puguin produir en un sistema d’extrem a extrem (client, terminal, xarxa, etc.) i pot veure’s influenciat per les expectatives dels usuaris i, sobretot, pel seu context. En ser una mesura subjectiva, pot diferir entre un usuari i un altre.

La qualitat d’experiència sovint es mesura mitjançant proves subjectives controlades meticulosament en les quals es reprodueixen mostres objecte d’estudi (per exemple, un vídeo) a una sèrie d’espectadors. Seguidament, es demana als espectadores que donin una puntuació dins d’una escala a cada mostra observada.

Finalment, les mesures obtingudes són amitjanades per a obtenir un valor mitjà d’opinió. La qualitat d’experiència és un paràmetre dinàmic i els factors de context o de situació no són deterministes. Aquest fet provoca que la qualitat d’experiència hagi de ser mesurada per unitat de temps durant tot el temps d’execució del servei.