Reial Automòbil Club de Catalunya

RACC (sigla)

Participant a la Copa Catalunya del 1909 organitzada pel Reial Automòbil Club de Catalunya

© RACC

Entitat amb seu a Barcelona dedicada al foment de l’automobilisme i a l’orientació tècnica i pedagògica del conductor.

Coneguda popularment per la sigla RACC, nasqué el 1906 amb el nom d’Automòbil Club de Barcelona gràcies a l’impuls d’un grup d’automobilistes. El mateix any rebé la distinció de reial d’Alfons XIII i el 1910 adoptà la denominació actual. El seu primer president fou Lluís F. Baixeras. En aquella època circulaven molt pocs cotxes, els carrers i les carreteres no estaven preparats per a la circulació automobilística, no existien benzineres ni tallers mecànics, ni senyals, ni reglaments i els accidents eren freqüents. Amb l’objectiu de millorar aquesta situació, el RACC denuncià el mal estat de la xarxa viària, edità els primers mapes de carreteres, promogué la senyalització, establí una xarxa de distribució de benzina i oferí ajuda als socis amb els tràmits legals i les normatives.

L’esperit aventurer i esportiu dels primers socis els portà a organitzar les primeres competicions automobilístiques, prenent com a model les curses ciclistes. D’aquelles primeres proves, n’han derivat les curses en circuit i els ral·lis, que originàriament eren proves de regularitat i resistència amb un component turístic important. El 1908 organitzà la Copa Catalunya, la primera cursa en circuit d’Espanya, i el 1916 la primera cursa de regularitat, la Volta a Catalunya, disputada fins el 1920 i recuperada el 1954 com a ral·li, que fou el precedent del Ral·li Catalunya. Posteriorment s’interessà per la Fórmula 1, que portà al circuit de Montjuïc (1969-75), i perquè Catalunya gaudís de les tres grans competicions del món del motor: la F1, MotoGP i el Mundial de Ral·lis. Sota la presidència de Sebastià Salvadó, i amb el suport de la Generalitat de Catalunya, liderà la construcció d’un nou circuit permanent de primer nivell, el Circuit de Catalunya, que s’inaugurà el 1991. El mateix any, el Ral·li Catalunya-Costa Brava s’integrà en el Campionat del Món de la modalitat. Membre de ple dret de la Federació Internacional de l’Automòbil, el suport i la promoció dels pilots per part del RACC al llarg dels anys han forjat figures com Carlos Sainz, Sito Pons, Pedro Martínez de la Rosa, Dani Pedrosa, Jorge Lorenzo, Dani Sordo, Dani Solà, Jaume Alguersuari, Marc Márquez, Aleix i Pol Espargaró, Laia Sanz, Àlex Crivillé i un llarg etcètera.

El 1994 creà la Fundació, que vetlla per la mobilitat sostenible i la seguretat viària. Té un milió de socis i manté el foment de l’esport del motor i el servei als usuaris (assistència en carretera, assegurances, formació, etc.). Té la xarxa d’autoescoles més gran de l’Estat espanyol. Edita la revista trimestral RACC.