Vida
De formació bàsicament autodidàctica, rebé les primeres lliçons de música de la seva mare. El contacte que establí amb Manuel de Falla, a partir del 1929, fou essencial en el desenvolupament del seu talent. Membre, com el seu germà Ernesto, de l’anomenada Generació del 27, les seves primeres obres s’adscriuen al neoclassicisme, però posteriorment s’interessà per llenguatges més avantguardistes com el dodecatonisme i el serialisme.
Durant la Segona República fou crític d’El Sol. En acabar la Guerra Civil Espanyola s’exilià a Mèxic, on a partir del 1940 fou professor del Conservatori Nacional. L’any 1946 fou nomenat director de les Ediciones Mexicanas de Música. Membre, des del 1969, de l’Academia Mexicana de Bellas Artes, la seva producció fou fonamental en el desenvolupament de les noves generacions de compositors mexicans.
Del seu catàleg sobresurt l’obra pianística —Dos sonatas de El Escorial (1928), Homenaje a Antonio Machado (1944), entre d’altres—, considerada per Tomàs Marco, juntament amb la de Frederic Mompou, una de les obres més reeixides del segle XX hispànic.
Entre altres guardons, fou Premio Nacional de música (1986).
Era oncle del també compositor i director Cristóbal Halffter.
Obra
Música escènica
Don Lindo de Almería, ballet, op. 7 (1935); Clavileño, opera buffa, op. 8 (1934-36); La madrugada del panadero, ballet, op. 12 (1940); Elena la traicionera, ballet, op. 14 (1945); Lluvia de toros, ballet (1945)
Orquestra
Suite para orquesta, op. 1 (1924-28); Impromptu, op. 6 (1932); Preludio atonal (1933); Tres sonatas de Fray Antonio Soler (1951); Obertura festiva, op. 21 (1952); Tripartita, op. 25 (1959); Diferencias, op. 33 (1970); Dos ambientes sonoros, op. 37 (1975-79)
Solista i orquestra
Obertura concertante, pno., orq., op. 5 (1932); Concierto para violín y orquesta, op. 11 (1934-40)
Música vocal
Marinero en tierra, 1 v., pno., op. 27 (1925-60); Canciones de la guerra civil española, cor, solistes, orq. (1937); Dos sonetos, 1 v., pno., op. 15 (1940-46); Tres epitafios, cor, op. 17 (1947-53); Destierro, 1 v., pno., op. 31 (1967); Pregón para una Pascua pobre, narrador, cor, orq., op. 32 (1968)
Cambra
Pastorale, vl., pno., op. 18 (1940); Cuarteto, instr. arc, op. 24 (1957-58); Sonata, vlc., pno., op. 26 (1960); Tres movimientos, qt. c., op. 28 (1968); Música para dos pianos, op. 29 (1965); Ocho tientos, qt. c., op. 34 (1973); ...Huésped de las nieblas... (rimas sin palabras), fl., pno., op. 44 (1981); Égloga, ob., pno., op. 45 (1982)
Piano
Dos sonatas de El Escorial, op. 2 (1928); Preludio y fuga, op. 4 (1932); Danza de Ávila, op. 9 (1936); Perpetuum mobile (Homenaje a Francis Poulenc) (1936); Para la tumba de Lenin, op. 10 (1937); Homenaje a Antonio Machado, op. 13 (1944); Sonata, op. 16 (1947); Once bagatelas, op. 19 (1949); Segunda sonata, op. 20 (1951); Tonada (1953); Tres hojas de álbum, op. 22 (1953); Tercera sonata, op. 30 (1967); Laberinto (Cuatro intentos de acertar la salida), op. 34 (1971-72); Homenaje a Arturo Rubinstein, op. 36 (1973); Facetas, op. 38 (1976); Secuencia, op. 39 (1977); Una vez y otra, con coda (1982)
Solo (altres)
Giga, guit., op. 3 (1930); Tres piezas breves, arpa, op. 13a (1951); Capricho, vl., op. 40 (1978); Epinicio, fl., op. 42 (1979)
Bibliografia
- Iglesias Álvarez, Antonio: Oscar Esplá, Joaquín Rodrigo, Rodolfo Halffter, Manuel de Falla, I. Albéniz-C. Halffter, Isaac Albéniz, Joaquín Turina: sus obras para piano y orquesta, Editorial Alpuerto, Madrid 1994