Salvador Cañellas i Gual

(Barcelona, 1 de desembre de 1944)

Pilot motociclista i automobilista conegut com el Nen.

Es forjà com a pilot professional amb les motocicletes, però durant la seva carrera professional competí amb motos, cotxes o camions, en especialitats de velocitat, tot terreny o ral·lis.

En motos, fou pilot oficial de Derbi i de Montesa entre els anys 1965 i 1967, en què feu les primeres incursions al Mundial de velocitat. Amb l’equip oficial Bultaco aconseguí el primer triomf d’un pilot català i estatal en aquest campionat, en guanyar la cursa dels 125 cc a Montjuïc l’any 1968, on repetí triomf el 1970, amb una Derbi. S’imposà també en les 24 Hores Motociclistes de Montjuïc (1969, 1973, 1975), el primer any amb una Bultaco i els altres amb una Ducati, formant equip amb Benjamí Grau.

En cotxes, el 1969 guanyà la primera Copa Renault R8 TS de promoció, i s’anà decantant cap a les modalitats de circuits, ral·lis i pujades. El 1972 guanyà el Campionat d’Espanya de ral·lis i el de fórmula estatal de circuits. Els seus triomfs amb la marca SEAT li permeteren convertir-se en el primer pilot de l’Estat espanyol a obtenir la categoria de “pilot prioritari” de la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA) i la possibilitat de pilotar a l’estranger, que aprofità aconseguint un quart lloc al ral·li de Montecarlo (1977). El 1979 tornà als circuits i guanyà el Campionat d’Espanya amb SEAT. El mateix any aconseguí el subcampionat d’Espanya de resistència en motos, i el 1981 guanyà les 6 Hores de Resistència de Motociclisme de Calafat.

L’any 1985 començà l’aventura dels raids al París-Dakar, que guanyà el 1986 amb un Range Rover en la modalitat de camions de 10 tones i fou tercer absolut en la categoria de camions. Posteriorment continuà corrent en camions, però en curses de circuits, i el 1998 assolí un segon lloc absolut i la victòria en categoria dièsel, a les 24 Hores Automobilístiques del Circuit de Catalunya amb els seus fills Salvador i Oriol.

Un cop retirat de la competició, s’especialitzà en docència de pilotatge i instaurà l’Escola Can Padró, al Bages, pionera del sector a l’Estat espanyol. Posteriorment, fou director de l’escola RACC.