Servei d’Arxius de la Generalitat de Catalunya

Conjunt d’òrgans de l’administració catalana, d’arxius i de normes i procediments per a garantir el tractament tècnic adequat a la gestió, preservació i difusió dels documents.

Els òrgans administratius són el Servei d’Arxius, adscrit a la Direcció General del Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya, i la Comissió Nacional d’Avaluació i Tria de la Documentació; els arxius són els de la Generalitat de Catalunya, els de les diputacions provincials, els dels ajuntaments de més de deu mil habitants, l’Arxiu Històric de Protocols, els arxius històrics provincials de Lleida, Tarragona i Girona. Segons la llei d’arxius i documents, també es consideren part del Servei, l’Arxiu de la Corona d’Aragó —actualment de titularitat i gestió estatal— i els arxius diocesans i capitulars de l’Església Catòlica. Els arxius de la Generalitat són l’Arxiu Nacional de Catalunya, l’Arxiu del Parlament de Catalunya, l’Arxiu del Síndic de Greuges, l’Arxiu de la Sindicatura de Comptes, l’Arxiu del Consell Consultiu, els arxius centrals administratius dels diversos departaments de la Generalitat, els arxius de les entitats vinculades a la Generalitat i els arxius de la Xarxa d’Arxius Comarcals. Aquesta xarxa és, juntament amb l’Arxiu Nacional de Catalunya, l’estructura bàsica d’aquest sistema arxivístic i està en procés de creació, ja que aproximadament un terç de les comarques no disposa encara d’aquest equipament cultural, bàsic per a la protecció del seu patrimoni documental.